Investiția ar aduce un nou pol comercial în sudul orașului, dar și o presiune uriașă asupra infrastructurii deja depășite. Pentru locuitorii din Bucium și Bularga, întrebarea rămâne aceeași: cum se va mai circula pe Strada Bucium, când traficul e deja blocat și fără un nou hipermarket?
Zona Bularga se pregătește pentru o transformare radicală. Fosta platformă Moldomobila va deveni, în următorii ani, un imens parc de retail, potrivit unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ) inițiat de Kaufland România. Proiectul, care se află acum în consultare publică, va fi dezbătut pe 19 noiembrie, la Primăria Iași. Cei interesați pot participa la dezbatere între orele 9 și 13.
Lanțul german a cumpărat terenul de peste 20 de hectare în 2020, plătind peste 10 milioane de euro. Documentația urbanistică, elaborată de Urbano Arhitect, arată intenția de a reconverti complet fosta zonă industrială într-un ansamblu comercial și rezidențial, cu galerii comerciale, parcări mari, accese pietonale și un nou sens giratoriu.
Un proiect uriaș pe o arteră deja sufocată
Suprafața studiată prin PUZ are 209.578 de metri pătrați. Proiectul prevede o zonă mixtă (CM.p.), cu un coeficient de utilizare a terenului (CUT) de 3,0, un procent de ocupare (POT) de 60% și o înălțime maximă de 45 de metri, echivalentul a zece etaje. În spatele complexului comercial vor fi ridicate patru tronsoane de blocuri, construite de omul de afaceri Adrian Butucă, prin firma Arhiconstruct SA.
Problema majoră rămâne însă traficul. Strada Bucium este deja una dintre cele mai aglomerate artere ale Iașului. Documentația urbanistică recunoaște explicit blocajele zilnice și arată că, în orele de vârf, cozile de mașini depășesc intersecțiile Socola și Calea Chișinăului, iar schimbarea direcției de mers devine aproape imposibilă.
Soluție? Kaufland vrea un sens giratoriu nou și un drum de legătură cu Nicolina și Calea Chișinăului
Pentru a face față fluxului generat de noul parc de retail, proiectanții propun amenajarea unui sens giratoriu cu rază de 21 de metri la intersecția Străzii Bucium cu proprietatea Arhiconstruct. Acesta ar urma să fie finanțat printr-un schimb de terenuri între Kaufland și Arhiconstruct, care ar ceda circa 1.000 de metri pătrați din proprietățile lor pentru realizarea infrastructurii.
Totodată, PUZ-ul include un drum de acces cu lățime de 10 metri, destinat atât aprovizionării, cât și circulației publice. Acesta ar lega zona Nicolina – Carrefour Felicia de Calea Chișinăului și Strada Trei Fântâni, creând o rută paralelă cu DN24. Drumul ar urma să deservească și fluxul de marfă dintre centrele comerciale mari din sudul orașului.
Analiza de trafic menționată în PUZ arată că intervalele 7–8 și 16–18 sunt deja la capacitate maximă. „Configurația intersecțiilor și semaforizarea sunt depășite, existând probleme majore la efectuarea virajelor la stânga. Cozile de vehicule ce așteaptă la semafor determină blocaje în lanț”, se arată în documentul proiectului celor de la Kaufland.
O zonă industrială devine pol comercial
Fosta platformă Moldomobila a fost altădată una dintre cele mai mari unități de producție din Iași însă clădirile au fost dărâmate pentru a face loc noului Kaufland. Proiectanții susțin că reconvertirea zonei în funcțiuni comerciale și rezidențiale este „singura soluție realistă pentru revitalizarea urbană”, în condițiile în care activitățile industriale nu mai sunt sustenabile.
Vecinii amplasamentului sunt Grădinița cu program prelungit nr. 29 și Liceul Tehnologic de Electronică și Telecomunicații „Gh. Mârzescu”, ambele aflate în proprietatea Consiliului Local Iași. Pe latura estică, terenul aparține Arhiconstruct SA, iar spre vest se învecinează cu domeniul public. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI




