Compania Națională de Investiții Rutiere a emis ordinul de începere pentru faza de proiectare a tronsonului Grințieș – Pipirig, considerat cel mai dificil segment din zona montană a Autostrăzii Unirii, A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni. Contractul pentru tronsonul Grințieș – Pipirig din Autostrada Unirii A8 a fost câștigat de grupul de firme controlat de Dorinel Umbrărescu, asociaţia condusă de SA&PE Construct SRL (lider) în parteneriat cu TEHNOSTRADE SRL, Spedition UMB SRL şi Euro Asfalt.
Valoarea contractului este de aproximativ 5,97 miliarde de lei fără TVA, durata totală este de 54 de luni (14 luni pentru proiectare şi 40 luni pentru execuţie).
Tronsonul are 31,5 kilometri și se află integral pe raza județului Neamț, dar este esențial pentru legătura Moldovei, inclusiv a Iașului, cu Transilvania. Contractul este de tip proiectare și execuție, iar emiterea ordinului marchează începutul efectiv al lucrărilor de birou, necesare înainte de orice șantier.
Ce prevede contractul pentru Grințieș – Pipirig
Potrivit CNIR, contractul are o valoare de aproximativ 5,97 miliarde de lei și o durată totală de 54 de luni. Din acestea, 14 luni sunt alocate proiectării, iar 40 de luni execuției lucrărilor.
Data de începere a contractului a fost stabilită pentru 30 martie 2026, astfel încât lucrările fizice pe teren să poată demara din 2027.
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a descris tronsonul Grințieș – Pipirig ca pe un „proiect de o complexitate tehnică ridicată”, subliniind că „ne-am asumat ca Autostrada A8 să nu mai rămână doar pe hârtie”.
16 tuneluri, 60 de poduri și viaducte
Segmentul Grințieș – Pipirig este, practic, tronsonul de munte „greu” al A8. El include 16 tuneluri, cel mai lung având 940 de metri, 60 de poduri și viaducte, două cu peste 1.000 de metri lungime, cel mai lung pod, peste râul Bistrița care va avea 1.275 de metri, aproximativ 12,7 milioane de metri cubi de excavări și ample lucrări de consolidare.
Autoritățile vorbesc, în prezent, de un orizont de 2030 pentru finalizarea acestui segment, dacă nu apar blocaje suplimentare.
Cum se leagă acest tronson de restul A8
Grințieș – Pipirig nu este un tronson izolat. El face parte din secțiunea montană a A8, dintre Miercurea Nirajului și Leghin, care asigură traversarea Carpaților Orientali. Pentru ca ieșenii să simtă efectiv autostrada, această secțiune trebuie să se lege atât de tronsoanele dinspre Transilvania, cât și de cele dinspre Târgu Neamț și Iași.
Deja există pași concreți și pe alte segmente: pentru lotul Ditrău – Grințieș a fost emis, în vara acestui an, ordinul de începere pentru proiectare și execuție, ceea ce înseamnă că și acest tronson a intrat în linie dreaptă. Pentru lotul Sărățeni – Joseni, tot în zona de vest a A8, contractul de proiectare și execuție a fost atribuit și este pregătit pentru semnare, valoarea estimată fiind de circa un miliard de euro pentru 32 de kilometri.
Pe zona Moldovei, tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni are studiile actualizate și este cuprins în programele de finanțare europeană, însă se află încă în faze de proiectare și licitație pentru mai multe loturi.
Ce înseamnă pentru Iași
Pentru ieșeni, intrarea în proiectare a tronsonului Grințieș – Pipirig înseamnă că „gâtul de sticlă” din munți începe să fie rezolvat tehnic. Fără această bucată, Autostrada Unirii rămânea un proiect fragmentat pe hârtie.
Odată ce tronsonul de munte va fi construit, distanța rutieră între Iași și Târgu Mureș se va scurta semnificativ, iar timpul de deplasare către vestul țării va scădea cu ore întregi față de traseele actuale pe DN2, DN15 sau Valea Oltului. În plus, pentru zona Iași – Neamț – Harghita, A8 va conta la atragerea de investiții în parcuri industriale și logistice, creșterea mobilității forței de muncă, dezvoltarea turismului în Carpații Orientali și zona lacului Bicaz.
Emisia ordinului de începere pentru Grințieș – Pipirig nu înseamnă utilaje pe șantier de mâine, dar arată că secțiunea cea mai complicată intră în lucru și că presiunea publică din Iași și din întreaga Moldovă începe să producă rezultate concrete. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
VIDEO | S-a deschis traficul rutier pe drumul din spatele Moldova Mall către Miroslava
