Electroputere VFU Paşcani a finalizat reparaţia capitală de tip R9 la cel de-al 17-lea automotor Siemens Desiro SR20D, cunoscut ca „Săgeata Albastră”, aparţinând CFR Călători, în cadrul unui proiect amplu început în 2022.
Potrivit unui comunicat al companiei reparatoare de material rulant, AM 2038 este cea de-a cincea „Săgeată Albastră” care intră în serviciul publicului călător în 2024, după revizia capitală efectuată în uzina de la Paşcani, alte 12 automotoare fiind redate circulaţiei pe parcursul anului trecut.
Electroputere VFU Paşcani, parte din Grampet Group, liderul transportului feroviar privat de marfă din România, a semnat, în a doua parte a anului 2022, un acord cadru cu SNTFC CFR Călători SA pentru revizia capitală a 50 de automotoare Desiro, care necesitau reparaţii după aproximativ 20 de ani de la achiziţionare.
„Proiectul de revizie capitală tip R9 la Săgeţile Albastre este despre provocare. Vorbim despre automotoare produse în perioada 2002-2006, care au operat peste 15 ani pe infrastructura din România şi care aveau nevoie de această revizie capitală, ce trebuie realizată la 12 ani de operare sau la 2 milioane km parcurşi. În plus, schimbările economice intervenite în ultimii ani au condus la majorarea costurilor materialelor şi echipamentelor, în unele cazuri fiind vorba de creşteri de peste 40%. De-a lungul timpului, ne-am confruntat şi cu lipsa de componente/soft-uri necesare, deoarece acestea nu se mai produc, dar şi cu lipsa forţei de muncă. Sunt provocări pe care am reuşit să le depăşim datorită implicării şi responsabilităţii echipei noastre. Suntem pregătiţi să finalizăm şi acest proiect amplu, compania noastră având deja experienţa reviziei de tip R8 efectuată cu succes la toate cele 57 automotoare contractate cu SNTFC CFR Călători SA”, a declarat Vizante – Dumitru Tomoni, vicepreşedinte Grampet Group şi director general Electroputere VFU Paşcani.
Conform comunicatului, o „Săgeată Albastră” este reparată la Paşcani la fiecare două săptămâni.
„Graţie eforturilor susţinute ale echipei de la Electroputere VFU Paşcani SA, acest proiect va fi finalizat în termenele pe care ni le-am asumat. Implicarea noastră în dezvoltarea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant din România este ancorată în angajamentul Grampet Group faţă de creşterea eficienţei transportului feroviar în ţara noastră, pentru a ne alinia obiectivelor propuse prin Green Deal. Suntem hotărâţi să continuăm să investim în modernizarea şi optimizarea acestui sector vital, contribuind astfel la creşterea performanţei şi competitivităţii transportului feroviar din România în regiune, dar şi în lume”, a afirmat Gruia Stoica, preşedintele Grampet Group.
Revizia capitală de tip R9 reprezintă un proiect complex, prin care se dezasamblează şi se verifică, repară sau schimbă toate subansamblele automotoarele Siemens Desiro SR 20 D, mai puţin motoarele acestuia.
Procesul presupune o serie de etape importante, precum demontarea boghiului motor, spălarea, curăţarea, constatarea, repararea şi/sau înlocuirea elementelor, repararea osiilor motoare cu atac de osie simplu sau dublu, precum şi a boghiului purtător. De asemenea, este necesară repararea instalaţiei de climatizare şi instalaţiei de încălzire, verificarea şi repararea instalaţiei de încărcare a bateriilor, repararea uşilor de acces şi a ferestrelor, precum şi repararea intercomunicaţiilor.
Printre alte etape ale reparaţiei se numără demontarea, verificarea şi repararea scaunelor şi strapontinelor, înlocuirea tapiţeriei, verificarea şi repararea instalaţiilor din postul de conducere, precum şi a instalaţiei electrice. Este necesară, de asemenea, repararea sistemului de combustibil şi a sistemelor de frânare, precum şi curăţarea, verificarea şi repararea caroseriei automotorului şi vopsirea exterioară, precizează Electroputere VFU Paşcani.