Valea Lupului devine epicentrul blocajelor rutiere odată cu inaugurarea celui mai mare centru comercial din regiune.
Zona Păcurari – Valea Lupului se pregătește pentru un posibil colaps rutier odată cu deschiderea oficială a Mall Moldova, cel mai nou și mai mare complex comercial din regiune. Cu o infrastructură rutieră aflată deja la limita capacității, autoritățile locale și investitorii sunt criticați dur de șoferi, care reclamă soluții de mobilitate ineficiente și improvizate.
Nemulțumiri în trafic: „Suntem blocați de cocoașe și haos”
În ultimele zile, rețelele sociale au fost invadate de mesaje ale șoferilor exasperați de lucrările recente din zonă. Cele mai controversate intervenții sunt montarea de limitatoare de viteză („cocoașe”) la trecerile de pietoni, considerate inutile în zone cu trafic pietonal redus. „Nu vă este rușine să omorâți traficul cu trei cocoașe ordinare la trecerile de pietoni la care trec maxim 100 de oameni pe zi?”, a comentat un ieșean, pe o rețea de socializare. „O să fie haos pe podul peste calea ferată care duce spre mall. Pasarela are doar o bandă pe sens”, a comentat un altul.
Supărarea vine în contextul în care deschiderea Mall Moldova este așteptată să genereze un aflux de peste 10 milioane de clienți anual, conform estimărilor investitorului Prime Kapital. Aceasta înseamnă, în medie, peste 27.000 de vizitatori pe zi, dintre care cel puțin 7.000 vor ajunge cu mașina personală, adăugându-se unui trafic deja aglomerat, de aproximativ 70.000 de vehicule zilnic pe DN28.
Intervenții de infrastructură
Pentru a acomoda noul val de trafic, anul trecut a fost reconfigurată circulația între capăt Păcurari și rond ERA. A fost relocat parapetul de separare New Jersey, a fost creată o bandă de întoarcere spre Iași și a fost amenajată o intersecție semaforizată în apropierea fostului post de poliție.
Aceste modificări au fost realizate la inițiativa și din fondurile investitorului privat Prime Kapital, în speranța de a decongestiona rondul care asigură accesul principal spre complexul comercial. Totuși, șoferii acuză lipsa unor soluții reale de mobilitate, cum ar fi pasaje pietonale subterane, drumuri de ocolire sau extinderi reale de capacitate rutieră.
Creștere demografică accelerată, fără suport infrastructural
Zona metropolitană a Iașului s-a extins considerabil în ultimii ani. Populația comunelor limitrofe – inclusiv Valea Lupului, Miroslava, Ciurea sau Rediu – a crescut cu peste 18.000 de persoane față de ultimul recensământ din 2021. Acești locuitori contribuie zilnic la traficul dintre suburbii și centrul orașului, fără ca infrastructura existentă să fi fost modernizată în mod semnificativ.
Deși se discută de ani buni despre proiecte precum trenul metropolitan, extinderea liniilor de tramvai, un nou pod peste Bahlui sau varianta de ocolire Uricani–Cicoarei, niciunul dintre acestea nu a fost finalizat, iar unele nici nu au surse de finanțare clare.
Mall Moldova: un gigant comercial, o provocare urbană
Mall Moldova, cu o suprafață închiriabilă de 125.000 de metri pătrați, este deja considerat unul dintre cele mai mari malluri din România, alături de Iulius Town Timișoara și AFI Cotroceni din București. Deschiderea sa aduce beneficii economice și comerciale, dar și o presiune enormă asupra unui drum european deja subdimensionat.
Potrivit specialiștilor, un astfel de centru ar fi necesitat infrastructură dedicată: drumuri auxiliare, pasaje, parcări supraterane conectate la noduri intermodale și un sistem eficient de transport public metropolitan. În lipsa acestora, șoferii și locuitorii din zonă se pregătesc pentru un trafic infernal, mai ales în weekenduri și perioade aglomerate.
Fără o viziune integrată, mobilitatea urbană rămâne o promisiune
Deși autoritățile vorbesc despre dezvoltare durabilă și conectivitate, realitatea din Valea Lupului arată contrariul: creștere urbană neplanificată, proiecte de infrastructură întârziate și soluții de trafic minimale. Fără o abordare integrată și cooperare între administrațiile locale, investitori și comunitate, riscul este ca investițiile majore precum Mall Moldova să devină puncte de blocaj, nu de progres. (Vlad Mirea)
CITIȚI ȘI
Wendy’s vine la Iași. Rivalul McDonald’s și Burger King angajează și deschide în Moldova Mall