A7 și A8, scoase parțial din PNRR. Cătălin Urtoi: „Pe tronsonul de la Iași avem ZERO lei bugetați în 2025”

Xpress
4 Min Read

România a pierdut finanțarea europeană pentru mai multe segmente din cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră ale Moldovei. Luni, 15 iulie 2025, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat oficial că anumite tronsoane din Autostrada Moldovei (A7) și din Autostrada Unirii (A8) au fost eliminate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza unor nereguli în procedurile de achiziție.

Declarațiile au fost făcute în cadrul unei conferințe de presă și preluate de publicația Economedia. Ministrul a explicat că problemele țin de nerespectarea regulamentului european, în special din cauza faptului că „anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE”. Mai mult, în unele cazuri au fost și contestații, ceea ce a determinat Comisia Europeană să excludă segmentele respective din finanțarea PNRR.

„În momentul în care am preluat mandatul, nici măcar la nivel tehnic nu mai exista o punere în discuție a acestor situații. Se discută din august 2024. Ele au fost mai mult sau mai puțin recunoscute public. Rolul meu este doar să constat”, a declarat Pîslaru.

Deși ministrul nu a precizat public care sunt exact tronsoanele afectate, în mediul local tensiunea a crescut rapid după ce Cătălin Urtoi, membru al Consiliului de Administrație al CNIR, a publicat situația bugetară a tronsonului Moțca–Lețcani–Ungheni, care traversează județul Iași.

„ZERO lei pentru A8 în 2025 pe tronsonul de la Iași”
Într-o postare detaliată publicată duminică, 13 iulie, Urtoi a făcut publice cifrele din bugetul CNIR pentru 2025: toate cele 5 sub-tronsoane care străbat județul Iași au alocare zero, deși se află în diferite etape de licitație pentru proiectare și execuție.

„Este tronsonul de autostradă așteptat cel mai mult de ieșeni! Iar în bugetul CNIR pe 2025, suma alocată este ZERO LEI”, a scris Urtoi, care a refuzat să voteze bugetul companiei, în semn de protest.

Mai mult, acesta lansează un apel public către liderii locali ai PNL, PSD și USR Iași, care formează actuala coaliție guvernamentală. „Ieșenii așteaptă o decizie clară cu privire la A8! Îi invit pe toți președinții de partid de la PNL, PSD și USR Iași să citească cu mare atenție situația detaliată a proiectului A8 pe raza județului nostru”, a transmis Urtoi.

Situația exactă a tronsoanelor A8 din județul Iași
Toate cele cinci sub-tronsoane ale Autostrăzii A8, între Moțca și Pod Ungheni, sunt în licitație pentru proiectare și execuție, dar fără fonduri alocate pentru acest an:

Moțca – Tg. Frumos (27 km)
Valoare: 6,08 miliarde lei
Finalizare estimată: iulie 2029
Buget 2025: 0 lei

Tg. Frumos – Lețcani (28,6 km)
Valoare: 5,52 miliarde lei
Finalizare estimată: iulie 2030
Buget 2025: 0 lei

Lețcani – DN24 Iași (17,7 km)
Valoare: 5,29 miliarde lei
Finalizare estimată: iulie 2031
Buget 2025: 0 lei

DN24 – Golăești (12,7 km)
Valoare: 4,12 miliarde lei
Finalizare estimată: iulie 2032
Buget 2025: 0 lei

Golăești – Pod Ungheni (2,77 km)
Valoare: 268 milioane lei
Termen necunoscut
Buget 2025: 0 lei

Urtoi a publicat și fila de buget aferentă, avertizând că fără o decizie politică fermă, întreg tronsonul ieșean al A8 riscă să rămână doar pe hârtie încă un deceniu. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Consilierii locali ieșeni zboară deasupra politicii I Consilier PSD în avionul unui coleg AUR

Trenul metropolitan de la Iași, relansat pe hârtie de primarul Chirica

Guvernul o dă pe față: zero lei pentru A8 I Membru CNIR refuză bugetul pe 2025 și acuză sabotaj politic la adresa Moldovei

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *