În numele siguranței aviatice, zeci de pasageri care ar trebui să aterizeze la Iași, sunt lăsați de izbeliște la aeroportul Suceava. Din cauza ceței dense care acoperă de câteva zile Iașul cât și din cauza caselor construite prea aproape de aeroportul nostru, piloții aeronavelor preferă să aterizeze la Suceava. Astfel, în această seară, două avioane care trebuiau să aterizeze la Iași, au dus pasagerii în județul vecin. Incă din timpul zborului, piloții aeronavelor au informat că, la aeroport, pasagerii vor fi așteptați de mai multe autocare puse la dispoziție de companiile aviatice care îi vor prelua și transporta la Iași.
Țeapă: pasagerii, adică zeci de ieșeni nervoși întorși din concediu cu copii sau turiști străini care habar nu au limba românească și care s-au trezit într-o altă destinație, au asteptat o oră jumătate sosirea mijloacelor de transport. Oamenii au înghețat la propriu deoarece au așteptat afară, aeroportul Suceava fiind mult prea mic pentru găzduire. De altfel, caloriferele erau reci în interior.
Faptul a fost considerat a fi o oportunitate de către taximetriștii din Suceava. Pentru o cursă până la Iași aceștia cereau chiar și 800 de lei cursa insă puțini pasageri s-au încumetat să dea.
La sosirea autocarelor, pasagerii au luat cu asalt autocarele, pregătindu-se pentru alte câteva ore pe drum. Culmea, iesenii au reclamat faptul că au înghețat și în mijloacele de transport.
Reprezentanții Aeroportului Iași au precizat că un obstacol pentru piloți ca să aterizeze pe ceață la Iași sunt șapte case construite în Aroneanu, lângă pistă.
„Reiau informatiile facute publice in ultimii ani, prin care am anuntat ca Aeroportul Iasi are CAT 1 exclusiv ca urmare a existentei unor obstacole ( 7 case cu inaltime mai mare decat limita stabilita prin regimul de servituti aeronautice ) aflate in Aroneanu si nu din motive tehnice. De ce s-a ajuns aici? E o situatie pe care am mostenit-o si facem eforturi sa o rezolvam. S-au facut demersurile legale necesare, singurele de altfel posibile in acest context, de obtinere a anularii autorizatiilor de construire si de obtinere a demolarii caselor in instanta, case care ne impiedica sa avem o categorie superioara. Pana la finalizarea acestor procese si epuizarea tuturor cailor legale, avand hotarari definitive, aeroportul nu are alte solutii prin care sa recupereze CAT 2 pe capatul 14 al pistei.
Instalarea unui alt sistem de navigatie ILS pe capatul 32 al pistei ( sud ) nu ajuta pentru ca din cauza obstacolelor aflate la sud de aeroport ( dealul Paun si releul de la Bucium ) putem obtine cel mult CAT 1, conform evaluarilor preliminare ale specialistilor ROMATSA, fiind un scenariu pe care l-am luat deja in calcul.
Chiar in conditiile in care am fi avut CAT 2, la vizibilitatea existenta, tot nu am fi evitat anularea zborurilor in cea mai mare parte. De altfel, nici pe aeroportul Bacau, in anumite perioade nu s-au efectuat zboruri in conditiile existentei fenomenului de ceata densa, desi au ILS CAT 2.
Anularea zborurilor este decisa de catre companiile aeriene, care au responsabilitatea de a comunica starea acestor zboruri pasagerilor lor si aeroportului”, au precizat reprezentanții Aeroportului Iași.
(Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Zece zboruri redirecționate și șase anulate pe Aeroportul Iași din cauza ceții dense FOTO