Astăzi, joi, în orașul Podu Iloaiei, doar unul dintre cele patru semafoare montate anul trecut de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași a fost funcțional. În mod surprinzător, traficul s-a desfășurat fluent la orele de vârf, fără ambuteiajele obișnuite de la intrarea în oraș dinspre Iași. Situația a fost documentată de jurnaliștii Xpress, care au filmat fluența neobișnuită a traficului în două momente-cheie ale zilei: 11:30 și 15:30.
VIDEO: Traficul era fluent, nicio coadă spre Lețcani
Această evoluție a fost confirmată și de numeroși șoferi care au postat pe rețelele sociale și pe grupurile online dedicate traficului, exprimându-și surprinderea cu privire la viteza cu care au traversat localitatea.
„Eu astăzi l-am traversat în 5 minute și nu mi s-a întâmplat de luni bune asta. Era o obișnuință să îl traversez într-o oră. Este totuși o diferență de la cer la pământ”, a comentat un utilizator, pe grupul Radar.
„În peste 50 de drumuri făcute în decursul a patru luni pe acest traseu, nu am trecut mai repede de Podu Iloaiei ca astăzi”, a adăugat un alt șofer.
Pe de altă parte, unii localnici continuă să susțină utilitatea semafoarelor din perspectiva siguranței pietonale:
„Copila vecinei a stat un an la pat după ce a fost luată de pe trecerea de pietoni, înainte de montarea lor. Înțeleg frustrarea șoferilor, și eu conduc, însă viețile oamenilor sunt peste orice timp de așteptare”, a scris un alt comentator.
Implementarea sistemului de semaforizare
Sistemul de semaforizare din Podu Iloaiei a fost implementat în toamna anului trecut, în urma unei inițiative civice care a propus o soluție punctuală pentru ambuteiajele constante din oraș iar DRDP Iași a pus în funcțiune în luna octombrie patru semafoare:
• unul la intrarea în localitate dinspre Budăi,
• unul în fața Primăriei,
• un altul la intersecția cu drumul spre Erbiceni și târgul de animale,
• și un semafor pietonal în zona Penny Market.
Scopul declarat al proiectului a fost dublu: creșterea siguranței pietonilor și fluidizarea traversării orașului. Cu toate acestea, efectele asupra traficului de tranzit au fost, în multe cazuri, negative.
Cozi kilometrice la orele de vârf
În lunile care au urmat instalării sistemului, șoferii au semnalat frecvent formarea unor coloane de mașini de ordinul kilometrilor, în special în zilele de vineri și duminică. Vinerea aglomerația începe adesea de la intrarea în oraș dinspre Lețcani, în timp ce duminica se formează coloane pe direcția Budăi – Târgu Frumos. Mulți conducători auto au început să evite zona, alegând rute ocolitoare prin drumuri de câmp sau neasfaltate.
„Am fost sceptic încă de la început cu semafoarele. Singurele avantaje sunt virajele la stânga și siguranța pietonilor la traversare. Că de fluidizat traficul, nu poate fi vorba”, a opinat un alt utilizator al grupurilor online.
Lipsa unei centuri ocolitoare, problema de fond
Blocajele de trafic din Podu Iloaiei nu reprezintă o problemă recentă. De ani de zile, locuitorii și autoritățile locale reclamă necesitatea unei centuri ocolitoare care să elimine traficul de tranzit din centrul orașului. O astfel de investiție ar permite deplasarea vehiculelor de tonaj și a fluxului de tranzit fără a afecta mobilitatea localnicilor.
Până în prezent, însă, nu a fost anunțat un calendar clar pentru demararea unui astfel de proiect, deși acesta figurează în mai multe propuneri de dezvoltare regional.
Situația de astăzi, când doar un semafor era activ și traficul s-a desfășurat fluent, readuce în discuție eficiența sistemului de semaforizare în absența unor investiții structurale mai ample. În lipsa unei centuri ocolitoare, semafoarele par să ofere doar o soluție parțială, cu beneficii certe pentru pietoni, dar cu efecte discutabile asupra fluenței traficului.
Rămâne de văzut dacă autoritățile vor reevalua funcționarea acestui sistem, vor propune ajustări sau vor face pași concreți pentru deblocarea proiectului centurii ocolitoare, considerată de mulți drept unica soluție sustenabilă pentru decongestionarea zonei. (Paul Mirea)
CITIȚI ȘI
AUR Iași nu dă jos afișele pe care BEC le consideră ilegale: „Nu avem alpiniști”
Cu Europa sau cu Rusia? Zeci de mii de cetățeni moldoveni cu buletin de Iași votează în diaspora
A8 – șapte ani de la lege, cinci ani până la termen: care loturi au șanse reale de a fi construite?
Mobilizarea la vot ia avânt la Iași. Îl va bate Nicușor Dan pe Simion?