Atenție, șoferi! În următoarea perioadă vor fi instalate semafoare în Podu Iloaiei. Ce credeți, este o decizie bună?

X Press
5 Min Read

Fostul activist proautostrăzi, Cătălin Urtoi, în prezent angajat la Ministerul Transporturilor crede că este bună soluția semaforizării orașului Podu Iloaiei. Zilnic, dar mai ales vinerea și duminica, aici se formează cozi lungi. Vinerea către Lețcani și duminica, spre Budăi.

Am preluat postarea lui Cătălin Urtoi de pe Facebook:

“O postare pe care vă invit să o citiți până la final, pentru a înțelege de ce am optat pentru o semaforizare inteligentă la Podu Iloaiei, ca o variantă utilă până la finalizarea proiectului Autostrăzii Unirii-A8!

S-a vorbit mult despre semaforizarea de la Podu Iloaiei. De multe ori, persoane neavizate au aruncat în spațiul public tot felul de informații care nu au nimic comun cu realitatea.
De aceea am considerat că ar fi necesar să vin cu câteva detalii tehnice despre proiect.

Acest proiect a fost o inițiativa a asociației #HaiCaSePoate care a apelat în 2023 la sprijinul conducerii DRDP Iași și conducerea Prefecturii Iași de la acea vreme pentru implementarea sa.
Toate calculele au fost făcute în urma unui test pilot care a fost realizat în vara lui 2023 de către o echipă de IT-isti din Iași, la inițiativa asociației #HaiCaSePoate.

Iată câteva detalii tehnice:

1. Vor fi trei intersectii semaforizate pe raza localității Podu Iloaiei:
– la intersecția DN 28 cu DJ281 (Erbiceni)
– la intersecția DN28 cu Str. Cuza Voda (in dreptul Primariei),
– la intersecția DN28 cu Str. Petru Rares ( în dreptul Farmacie / Piata)

2. Ciclurile totale de semaforizare (roșu + galben + verde) se vor situa în jurul a 150s (2.5 min)
Timpii de roșu și de verde vor fi variabili în funcție de încărcarea curentă a traficului, momentul din zi/săptămână, vitezele reale de transfer ale vehiculelor etc.

3. Se vor asigura unde verzi duale și simultane pe ambele sensuri de deplasare Iași – Târgu Frumos, ce vor activa capacitatea maximă de transfer a infrastructurii curente de pe DN28 pe raza localității Podu Iloaiei.
De menționat că în momentele de vârf se va opera cu până la 35000 de vehicule pe zi. Sistemul va încerca în permanență să activeze și să susțină la 100% capacitatea maximă de transfer a DN28, activată atât la 2 benzi cât și la o bandă pe sens.

4. Unda verde va fi calibrată la o medie a vitezei de 45km/h deci conducătorii auto ar trebui să respecte întotdeauna viteza legală de 50km/h și să încerce să țină un ritm susținut de deplasare pentru a permite cât mai multor autovehicule să tranziteze acest sector de drum.
Chiar dacă se vor mai forma coloane, trebuie reținut faptul că timpii de descărcare a acestora vor fi mult mai mici decât timpii curenți care nu de puține ori depășesc 60 de minute.

5. În primele zile/săptămâni de rulare ale sistemului targetăm cel puțin o înjumătățire a timpilor totali de transfer față de cei din prezent.
După ce șoferii se vor obișnui cu sistemul, vor înțelege beneficiile sale imediate și vor implementa ritmul susținut și proactiv de deplasare (e.g. fără stat pe telefon în timp ce conduc, cu demaraje susținute la pornirea de pe loc rosu->verde, eliminarea opririi/staționării pe banda întâi a carosabilului atât pe un sens cât și pe celălalt etc.) ne vom îndrepta cel mai probabil spre 15 min timp median de transfer în momentele cele mai aglomerate ale săptămânii.
De menționat că acest sistem de semaforizare operează doar pe raza localității Podu Iloaiei, conducătorii auto fiind obligați în continuare să oprească la calea ferată și să o traverseze cu o viteză mult sub cea calculată și regulamentară, dar și de cele șapte trenuri zilnice pe ruta Podu Iloaiei- Hârlău și retur (un total de 14 trenuri)

6. Montarea semafoarelor va fi finalizată în 40 zile (Septembrie 2024) iar valoarea totală a investiției este de 176 000 euro fără TVA.
La acest proiect colaborează șapte firme de specialitate, antreprenor fiind Red Spektrum.

Share This Article
2 Comments
  • Este mai putin important ce credem noi cata vreme s-a derulat un proiect pilot fix in acele zile foarte aglomerate si a aratat o imbunatatire substantiala a traficului, o reducere a timpilor de traversare a orasului cu 40-60%.
    Presupun ca daca practic faceti un test de unde reiese ca apa unui rau curge la vale, nu mai conteaza ce cred ceilalti, parerea lor fiind subiectiva si nesustinuta de demonstratie practica, nu-i asa?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *