În luna august ar trebui să se desfășoare mai multe etape în construcția acestui obiectiv crucial pentru dezvoltarea regiunii Moldovei.
➡️1. Pod Ungheni. În săptămâna următoare, în scenariul fără contestații, s-ar putea atribui contractul de Proiectare + Execuție pentru primul pod cu 4 benzi care va traversa râul Prut. Finanțarea este asigurată, iar antreprenorul care va semna contractul va avea la dispoziție 24 de luni (6 luni pentru Proiectare + 18 luni pentru Execuție) pentru a finaliza investiția. Termen estimat de finalizare: 2026/2027.
➡️2. Ungheni-Iași-Tg. Neamț (Moțca). După dezbaterea publică de la jumătatea lunii iulie pe procedura de mediu, estimez că maxim până la data de 15 august se poate emite Acordul de Mediu, act reglementator extrem de important ce reprezintă condiție ex-ante pentru accesarea fondurilor europene nerambursabile (și) pentru Execuție. Cu o licitație rapidă și fără surprize, către final de an 2025/început de an 2026, pot demara lucrările de execuție la cei 93 km de drum rapid. Termen estimat de finalizare: 2028/2029.
➡️3. Sectorul montan
a) Secțiunea (Vânători) Leghin-Tg. Neamț (Moțca). Conform contractului (semnat) de Proiectare și Execuție, la începutul lunii august 2024 ar trebui să demareze lucrările pe cei 29,9 km de drum rapid, incluși la finanțare din PNRR încă din 2021. Sperăm că s-a depus la timp documentația tehnică pentru autorizarea lucrărilor de execuție și spre finalul lunii (scadente!) să vedem, după emiterea Autorizației de Construire, primele lucrări între Moțca și Leghin.
b) Secțiunea Vânători/Leghin-Pipirig. Sperăm ca la jumătatea lunii august (12.08.2024), după nenumărate (noi și alte!) termene și sute de clarificări, să avem cunoscute firmele interesate care intenționează să proiecteze și să construiască cei 19,3 km de drum rapid dinspre Vânători spre Pipirig. Îmi mențin estimarea că lucrările, condiționate de finalizarea cu succes a procedurilor de licitație anul acesta, se pot finaliza în intervalul 2028-2030.
c) Secțiunile (cele mai energofage) Pipirig-Grințieș, Grințieș-Ditrău, Ditrău-Joseni și Joseni-Sărățeni se estimează a fi lansate, după realizarea caietelor de sarcini, spre luna octombrie anul curent. Având în vedere că nu avem date certe, rămân la propria estimare (grosieră) că orizontul 2030-2032(2035) este unul fezabil.
d) Secțiunea Sărățeni-Miercurea Nirajului. Similar cu celălalt lot (Vânători-Pipirig), sperăm că la jumătatea lunii august (13.08.2024), după sutele de clarificări ce au reactualizat termenele de depunere a ofertelor, să cunoaștem antreprenorii interesați care vor proiecta și construi cei 23,4 km de la Sărățeni/Sovata spre Miercurea Nirajului. Estimarea o mențin tot pentru perioada 2027-2028, la fel, condiționată de închiderea cu succes a procedurilor de licitație până la finele anului curent.
e) Secțiunea Miercurea Nirajului-Tg. Mureș (conexiune A3 cu A8). Deși contractul de Proiectare și Execuție a fost semnat din februarie 2024, Ordinul de Începere a Lucrărilor a venit târziu, pe final de luna mai 2024. Sperăm că Proiectarea în perioada mai-noiembrie 2024 să se finalizeze, luna august să fie propice studiilor de teren și aprovizionării cu materiale și logistică, și, spre finalul anului 2024 să avem și Autorizația de Construire pentru cei 24,4 km de drum rapid. Termen estimativ de dare în trafic – final de an 2026.
❗Anul acesta este unul decisiv pentru A8 și ar trebui să vedem pași concreți spre IMPLEMENTAREA Autostrăzii Unirii!
Să nu uităm că timpul lucrează împotriva Moldovei!
Sursa: Adrian Covăsnianu