Birocrația și dezinteresul întârzie construcția Autostrăzii Unirii A8. Ce ar trebui făcut? FOTO

X Press
6 Min Read

Când spunem Autostrada Unirii, vorbim de întârzieri și proceduri birocratice până la tergiversări cu efecte asupra implementării construcției acesteia. “Având în vedere ritmul lent de maturizare al proiectului, facem un apel către autoritățile centrale și decizionale de a respecta foaia de parcurs, de a nu mai tergiversa și a nu mai temporiza implementarea proiectului autostrăzii Unirii! Anul acesta este unul important pentru A8 și ar trebui să vedem pași concreți spre construcția Autostrăzii Unirii! Să nu uităm că timpul lucrează împotriva Moldovei!”, a spus Adrian Covăsnianu, fost consilier onorific în cadrul Ministerului Transporturilor și membru al societății civice.

Stadiul Autostrăzii Unirii, la jumătatea anului 2024 este următorul:

▶️1. Pod Ungheni: 1,1 km
Deși trebuia să avem antreprenor desemnat încă din decembrie 2024, consemnăm cea de-a treia amânare a acestui pas procedural. Noul termen de evaluare a ofertelor depuse este 8 iulie 2024. În iulie 2024 consemnăm 7 luni de întârziere din etapa embrionară de licitație, după un istoric de 9 ani de primele demersuri pentru podul de la Ungheni. Cu toate că avem finanțare asigurată (50% fonduri europene pe componenta militară), mai devreme de 2026/2027 nu cred că vom putea circula pe primul pod cu 4 benzi ce va traversa râul Prut.

▶️2. Secțiunea Ungheni-Iași-Tg. Neamț (Moțca): 93,27 km
Cu o întârziere la nivelul Studiului de Fezabilitate de 24 luni (2 ani!), sectorul ieșean în lungime de peste 93 km ajunge într-un final în etapa de dezbatere publică pentru obținerea Acordului de Mediu. După etapa de dezbatere publică din luna iulie, cel târziu în august 2024 se poate obține Acordul de Mediu. Astfel, după avizarea în CTE CNAIR+CTE MT+CIALP+HG Indicatori Tehnico-Economici, se creează premisele lansării viitoarei licitații de (Proiectare și) Execuție către finalul anului 2024/începutul anului 2025. În scenariul optimist, în trimestrul III/IV 2025 se pot demara lucrările, astfel că în 2028/2029 să avem integral autostradă de la Valea Prutului până la Valea Siretului.
▶️3. Secțiunea Tg. Neamț (Moțca)-Leghin(Vânători Neamț): 29,9 km
Cu un contract de Proiectare și Execuție semnat în trimestrul III 2023 și finanțare din PNRR, se estimează că antreprenorul va intra în teren cu execuția lucrărilor în august 2024. Încă nu avem Autorizație de Construire și nici Serviciile de Supervizare contractate (în deliberare de la sfârșitul lunii mai 2024), dar considerăm că în curând vom avea vești pozitive pentru ca cei 29,9 km de autostradă să fie livrați în anul 2026.

▶️4. Secțiunea Leghin (Vânători Neamț) – Miercurea Nirajului: 159,195 km
Deși avem Hotârâre de Guvern de Aprobare a Investiției încă din noiembrie 2023, doar 2 din cele 6 loturi au licitații de Proiectare și Execuție lansate. Consemnăm pe cele 2 loturi (lot 1b Miercurea Nirajului-Sărățeni și 2c Pipirig-Vânători Neamț/Leghin) depășiri ale termenelor pentru evaluarea ofertelor, respectiv depunerea ofertelor ce ne arată slăbiciunea studiului de fezabilitate și implicit sutele de clarificări legitime solicitate de antreprenorii interesați. Condiționat de procedurile de licitație, de complexitatea proiectului (zone cu tuneluri, studii geotehnice dificil de executat, logistică energofagă, finanțarea consistentă) îmi mențin estimarea personală că termenul de 2030/2032-2035 este unul fezabil pentru finalizarea secțiunii montane.

▶️5. Secțiunea Miercurea Nirajului-Tg. Mureș : 24,4 km
Cu un contract de Proiectare și Execuție semnat în trimestrul I 2024 și finanțare din PNRR, se estimează că antreprenorul va intra în teren cu execuția lucrărilor în trimestrul IV 2024. Încă nu avem Autorizație de Construire și nici Serviciile de Supervizare contractate (termenul de evaluare a ofertelor este sfârșitul lunii iulie 2024). Timpul nu este favorabil acestei secțiuni, termenul estimat de finalizare al lucrărilor de decembrie 2024 depășind cu luni bune condiționalitățile din PNRR (vară 2024).
“Pentru ca Autostrada Unirii/A8 să fie implementată în integralitate până în 2032-2035, lansez o FOAIE DE PARCURS cu pașii de finalizat până la 31.12.2024:
➡️1. Podul de la Ungheni: desemnare câștigător, atribuire contract și eliberare Ordin de Începere Lucrări pentru etapa de proiectare
➡️2. secțiunea Ungheni-Iași-Tg. Neamț: Obținere Acord de Mediu, finalizare SF, avizare SF, aprobarea investiție prin HG de Indicatori + lansare licitație de (Proiectare) și Execuție
➡️3. secțiunea Moțca-Leghin: Obținere Autorizație de Construire, Demarare lucrări + desemnare și atribuire contract de Servicii de Supervizare
➡️4. lotul 2c Pipirig-Leghin: Desemnare câștigător, atribuire contract și eliberare Ordin de Începere Lucrări pentru etapa de Proiectare + lansare licitație pentru Servicii de Supervizare
➡️5. loturile 1c Sărățeni-Joseni, 1d Joseni-Ditrău, 2a Ditrău-Grințieș, 2b Grințieș-Pipirig: Lansare licitație, desemnare antreprenori și atribuire contract de Proiectare și Execuție Lucrări + lansare, desemnare și atribuire contracte de Servicii de Supervizare pentru cele 4 loturi
➡️6. lotul 1b Miercurea Nirajului-Sărățeni: Desemnare câștigător, atribuire contract și eliberare Ordin de Începere Lucrări pentru etapa de Proiectare + lansare licitație pentru Servicii de Supervizare
➡️7. secțiunea Miercurea Nirajului-Tg. Mureș: Obținere Autorizație de Construire, demarare lucrări + desemnare și atribuire contract de Servicii de Supervizare”, a completat Covășnianu.

Share This Article
Leave a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *