Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat miercuri, 30 aprilie 2025, suspendarea licitației pentru proiectarea și execuția tronsonului Moțca – Târgu Frumos, parte a Autostrăzii A8. Suspendarea a survenit chiar în ziua în care urmau să fie deschise ofertele depuse de constructori.
Măsura vine la scurt timp după ce, pe 16 aprilie, a fost depusă o contestație de către compania Strabag în cadrul unei alte proceduri — cea pentru tronsonul Târgu Frumos – Lețcani, ceea ce a dus, la rândul său, la suspendarea respectivei licitații. Astfel, două tronsoane-cheie ale Autostrăzii A8, ambele din zona Iașului, sunt afectate de blocaje administrative sau juridice în decurs de mai puțin de două săptămâni.
În cazul tronsonului Moțca – Târgu Frumos, contestația a fost depusă de o firmă din București, Kido Consult Proiect Construct SRL, care figurează cu un singur angajat, o cifră de afaceri de aproximativ 300.000 euro în 2023 și un obiect principal de activitate în domeniul consultanței și ingineriei tehnice (CAEN 7112). Această categorie de activitate este, în general, asociată cu supervizarea lucrărilor, nu cu proiectarea și execuția de infrastructură rutieră de mari dimensiuni.
În mod remarcabil, licitația pentru serviciile de supervizare a acestui tronson — unde firma contestatară ar fi avut, teoretic, competență tehnică directă — nu a fost afectată de nicio contestație până la acest moment.
Blocajele afectează un segment esențial din Autostrada A8. Tronsonul Târgu Frumos – Lețcani este considerat strategic, nu doar pentru conectivitatea regională, ci și pentru degrevarea traficului din orașul Podu Iloaiei, unde se înregistrează frecvent ambuteiaje și cozi de kilometri. În cadrul documentației de atribuire, CNIR a introdus un criteriu de departajare prin care ofertanții care promit execuția prioritară a sectorului nordic al acestui tronson (ce urmează a funcționa ca o variantă de ocolire a orașului) primesc punctaj suplimentar.
Conform proiectului tehnic, tronsonul Târgu Frumos – Lețcani va include: 33 de poduri și pasaje (în lungime totală de 7,8 km), dintre care cel mai lung va traversa râul Bahlui (1,1 km), două tuneluri, trei noduri rutiere (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani și un nod cu drumul de legătură DN28), două drumuri de legătură cu DN28: unul cu două benzi (5,2 km) și unul cu patru benzi (7,6 km).
Două vești rele, una bună: semnarea unui nou contract pe A8
În contrast față de situațiile din județul Iași, pe 29 aprilie 2025, a fost semnat contractul pentru un alt tronson al Autostrăzii A8. La sediul Ministerului Transporturilor a fost parafat acordul pentru lotul Pipirig – Vânători-Neamț (19,3 km), situat în județul Neamț.
Executantul va fi asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Euro Asfalt doo, care are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.
Odată cu semnarea acestui lot, A8 are 4 din cele 13 loturi aflate în faza de proiectare și execuție, totalizând aproximativ 111,6 km din cei 301,6 km ai autostrăzii (echivalentul a 37%).
Situația actuală a loturilor în execuție:
Târgu Mureș → Miercurea Nirajului (24,4 km)
Ditrău → Grințieș (37,9 km)
Pipirig → Vânători-Neamț (19,3 km)
Vânători-Neamț → Moțca (30 km)
În ciuda acestor progrese punctuale, proiectul A8 rămâne vulnerabil în fața întârzierilor birocratice și a procedurilor de contestare. CNIR a subliniat recent că pentru derularea fără sincope a lucrărilor este imperativă emiterea cu celeritate a hotărârilor de guvern privind exproprierile pe următoarele aliniamente: Miercurea Nirajului – Vânători-Neamț și Moțca – Lețcani – Ungheni. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Un drum peste câmp, ca să tacă șoferii: soluția Mall Moldova pentru traficul din Valea Lupului FOTO