Un milion de lei au fost cheltuiți din bani publici pentru o semaforizare care, în loc să fluidizeze traficul, l-a îngreunat. Aceasta pare a fi concluzia ultimelor luni în Podu Iloaiei, micul oraș de lângă Iași. Culmea, din cele trei semafoare montate anul trecut de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, unul funcționează acum pe intermitent, iar traficul pare mai lejer ca niciodată.
VIDEO: Coada kilometrică de la intrarea în Podu Iloaiei a dispărut. Nimeni nu știe de ce
De aproape trei săptămâni, două dintre cele patru semafoare – cel din dreptul Penny Market și cel din intersecția cu drumul spre Erbiceni – au fost trecute pe intermitent. Surprinzător sau nu, traficul s-a îmbunătățit. Circulația se desfășoară acum fluent, iar cozile par să fi dispărut, în pofida faptului că semafoarele au fost oprite parțial. Ieri, traficul era fluent atât la intrarea în Podu Iloaiei cât și la ieșire. Și am verificat de slte două ori în ultimile trei săptămâni.
Această situație ridică o întrebare firească: cine răspunde pentru banii cheltuiți și pentru deciziile care, în loc să ajute, au încurcat traficul? Cu toate că semafoarele au fost montate cu intenția declarată de a spori siguranța și fluența traficului, realitatea din teren pare să arate că soluția a fost mai degrabă una grăbită și prost adaptată specificului zonei. Partea bună o reprezintă faptul că semafoarele au sporit doar siguranța locuitorilor, dar nu și a șoferilor.
În octombrie 2024, DRDP Iași a instalat trei semafoare considerate „strategice”: unul la intrarea în localitate dinspre Budăi, unul în fața Primăriei și un altul la intersecția cu drumul spre Erbiceni și târgul de animale. Ulterior, a fost montat un al patrulea semafor în dreptul magazinului Penny Market, lângă o trecere de pietoni intens circulată dar aproape de intersecția cu Erbiceniul. Acest semafor a fost montat cel mai probabil de către firma care administrează magazinul Penny.
Investiția în cele trei semafoare– în valoare de un milion de lei – a fost susținută de DRDP din fonduri publice, fără implicarea financiară a Primăriei Podu Iloaiei. De altfel, ideea semaforizării a fost susținută inițial de o asociație civică din Iași, care a militat pentru creșterea siguranței în trafic prin instalarea acestor sisteme. Culmea, reprezentanții asociației au reproșat public faptul că șoferii circulă cu viteză prea redusă prin Podu Iloaiei, iar semaforizarea nu ar funcționa din această cauză.
La scurt timp după punerea semafoarelor în funcțiune, în luna octombrie, șoferii și localnicii au început să reclame efecte contrare celor așteptate. În loc de fluidizarea traficului, s-au format cozi și ambuteiaje mai lungi decât înainte, mai ales în zilele de vineri și duminică. Vineri, blocajele începeau încă de la intrarea în oraș dinspre Iași, iar duminica șirurile de mașini se întindeau pe kilometri întregi spre Budăi.
Rămâne de văzut dacă DRDP Iași va revizui întreaga strategie de semaforizare din Podu Iloaiei sau dacă semafoarele vor rămâne în continuare doar niște instalații costisitoare puse pe intermitent. (Doru Mihuleac)
CITIȚI ȘI
Câți asiatici livrează mâncare în Iași? Câteva sute, unii ilegal și sub radarul autorităților
Iată lista afaceriștilor ieșeni care au murit noaptea în pădurile Iașului, în goana ATV-urilor