Dar nu vă bucurați încă: adoptarea hotărârii nu înseamnă începerea imediată a lucrărilor. Următorii pași țin de includerea finanțării în bugetul de stat pe anul 2026, lansarea licitației pentru execuție și desemnarea unui constructor. Abia după finalizarea acestor etape poate fi deschis efectiv șantierul.
Guvernul României a adoptat joi, 18 decembrie 2025, hotărârea de actualizare a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul „Varianta de ocolire a Municipiului Iași – Etapa I – Varianta Sud – Varianta trafic ușor și penetrație Cartier Dacia”. Decizia scoate proiectul din blocajul administrativ și îi permite să avanseze spre fazele următoare.
Valoarea totală a investiției a fost stabilită la aproximativ 429 de milioane de lei. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021–2027, completate de alocări de la bugetul de stat. Termenul maxim de execuție prevăzut în documentație este de 18 luni.
Varianta de ocolire Sud va avea o lungime totală de circa 8,7 kilometri și este împărțită în trei componente. Primul tronson, cu patru benzi de circulație și o lungime de aproximativ 4,7 kilometri, va porni din varianta de trafic greu, la intrarea în localitatea Uricani, printr-o intersecție giratorie. Traseul va urma cursul râului Bahlui și va continua până la strada Cicoarei.
Al doilea tronson va avea două benzi de circulație și o lungime de aproximativ 3,4 kilometri. Acesta se va desfășura pe amplasamentul străzii Cicoarei și va continua pe strada Arhitect Ioan Berindei, până la intersecția cu șoseaua Nicolina. Proiectul prevede și realizarea unei intersecții giratorii la întâlnirea cu strada Sofia Nădejde, pentru facilitarea accesului spre Podul Cicoarei.
Documentația include și o penetrație rutieră către cartierul Dacia. Artera va avea două benzi, o lungime de aproximativ 600 de metri, se va desprinde din varianta de trafic ușor, va traversa râul Bahlui printr-un pod și va debușa în strada Strămoșilor.
Varianta de ocolire Sud va fi conectată la Autostrada A8 Pașcani–Iași–Ungheni, prin bretele de legătură care urmează să fie construite pe raza comunelor Dumești, Lețcani și Miroslava. Conectarea este prevăzută în documentația aprobată de Guvern.
Proiectul variantei ocolitoare Sud este așteptat de aproape două decenii și vizează reducerea traficului din vestul și sudul municipiului Iași, în special din zonele Cicoarei, Nicolina și Dacia, precum și îmbunătățirea conexiunilor rutiere cu viitoarea Autostradă A8. Decizia Guvernului marchează un pas administrativ esențial, dar lucrările rămân condiționate de pașii următori.
CITIȚI ȘI
VIDEO Consiliul Județean a recepționat un drum stricat | Axa Iași–Suceava cedează bucată cu bucată
