Guvernul vrea din nou să construiască autostrada A8 prin parteneriat public privat? Declarații publice controversate

X Press
4 Min Read

Într-o emisiune la PrimaNews moderatorul Ciprian Aron a avut doi invitați în studio: pe fostul director CNAIR Mircea Pop, iar prin telefon pe actualul președintele al Consiliului de Administrație CNIR, Sorin Bota.

„Important de precizat este faptul că ambii sunt transilvăneni, cu opinii contrare intereselor strategice ale regiunii moldave. Domnul Sorin BOTA fiind întrebat de moderator de Autostrada A8, acesta a ‘scăpat’ o declarație nefericită care reamintește moldovenilor că fantasma numită Parteneriat Public Privat nu a dispărut ci e posibil să revină, chiar din 2025, pe un sector din autostrada A8! Cei doi invitați s-au întrecut în declarații, care mai de care să fundamenteze narativul legat de A8. Domnul Mircea Pop, fost director CNAIR, a declarat despre cel mai important proiect de infrastructură al Moldovei, coridor principal în viziunea Uniunii Europene, proiect flagship în Programul Transport 2021-2027 că „…și A8-ul pentru mine e o nebuloasă!” că „e foarte scumpă!” sau (mai grav!) „A8-ul este o greșeală!”. În completare a adus argumente (false în propria-mi opinie!) favorabile autostrăzii A13 Bacău-Brașov. Ulterior, respectivul pasează narativul pentru a-l dezvolta și valida împreună, cu președintele de CA CNIR. Domnul Bota a continuat și a declarat „Nu exclud la un moment dat ca un tronson de pe A8, unul din ele, anul viitor să îl abordăm în această cheie…(adică Parteneriat Public Privat)”. În emisiune, fostul director CNAIR Mircea Pop îl și caracterizează pe actualul președintele de CA CNIR ca ‘părinte al parteneriatului public-privat în România și are o afecțiune față de acest sistem!”, a comentat Adrian Covăsnianu, unul dintre reprezentanții mișcării civice proautostradă.

„Prost moment și-au ales și nefericite declarații din partea amândurora! În curând (mai sunt 4 zile!) și se împlinesc 6 ani (19 mai 2018) de la cel mai amplu marș auto de protest pentru construirea de autostrăzi în Moldova! Reamintesc că, în istoria recentă, cu ceva ani în urmă ong-urile Moldova Vrea Autostradă, Împreună pentru A8 și ulterior Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei au militat activ, în stradă, dezamorsând teme false, dezinformări și narative nocive la adresa autostrăzii Unirii!
Eu nu am uitat în 2018 acțiunea de atunci și cred că nici colegii activiști nu au uitat vremurile (de tristă amintire!) din perioada 2018-2019 când s-a experimentat pe moldoveni cu fantasma numită Parteneriat Public Privat, cu fake news-uri și alte dezinformări legat de costuri și lipsa finanțării! Am fost nevoiți să organizăm ample marșuri de protest, să mergem la Comisia Europeană și în Parlamentul European pentru a desființa narațiunile și a arăta că guvernele României ignorau fondurile europene nerambursabile și doreau să promoveze o soluție nefezabilă numită Parteneriatul Public-Privat!
Reamintesc că acest narativ găunos a fost alimentat inclusiv de mulți parlamentari (chiar de Iași) și chiar de un fost viceprimar de municipiu Iași.

Legat de Parteneriatul Public Privat eu sunt consecvent și reiterez ce am spus în 2018 și 2019 și mențin și în 2024: Respectați MasterPlanul General de Transporturi și accesați fondurile europene (nerambursabile) pentru construirea autostrăzii A8! Despre PPP, sintetizează corect Curtea de Conturi a Uniunii Europene într-un Raport de Audit din 2018.
Construiți Autostrada A8 și nu mai inventați motive și experimente pentru a justifica amânarea acestui proiect!”, a mai comentat Covăsnianu.

Share This Article
Leave a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *