Cu un milion de locuitori la nivel de județ și al doilea oraș al țării ca dimensiune, Iașul rămâne în continuare fără o legătură rutieră de tip autostradă cu restul țării. În timp ce alte regiuni avansează rapid la capitolul infrastructură, Moldova stagnează, iar Autostrada A8 (Unirii) și Autostrada A7 (a Moldovei) întâmpină noi obstacole.
Regiunea de Nord-Est, fără autostradă funcțională
Excluzând centura Bacăului, Moldova este, în prezent, singura regiune din România fără un kilometru de autostradă în exploatare, iar perspectiva ca acest lucru să se schimbe în următorii ani devine tot mai incertă. Deși promisiunile autorităților centrale au fost optimiste în ultimii trei-patru ani, deciziile politice recente și dificultățile economice pun din nou frână proiectelor A7 și A8.
Viceprimarul PSD al Iașului: ”Reforma Bolojan pune în pericol siguranța orașului”
Un nou semnal de alarmă a fost tras de activistul și consultantul în infrastructură Cătălin Urtoi, care atrage atenția că, în lipsa unor acțiuni clare și urgente, Moldova riscă să rămână izolată până după 2032.
„Este inadmisibil ca în 2027 să avem un pod peste Prut finalizat la Ungheni și să ne conectăm la el printr-un drum județean, pentru că sectorul românesc al autostrăzii nu este gata”, avertizează Urtoi.
Cât face un ieșean până în marile orașe?
Fără autostradă, locuitorii Iașului pierd ore bune pe drumuri naționale aglomerate și nesigure. Iată câteva exemple de durate de deplasare în condiții normale, fără incidente:
Iași – Cluj: 6h 30min
Iași – București: 5h 30min
Iași – Timișoara: 9h
Iași – Sibiu: 7h 20min
Iași – Constanța: 6h 20min
Comparativ, orașe precum Cluj, Oradea, Sibiu sau Pitești sunt deja interconectate prin autostrăzi sau drumuri expres, ceea ce reduce semnificativ timpul de deplasare și costurile logistice.
Soluțiile propuse: urgentarea lucrărilor și deblocarea contractelor
Potrivit lui Urtoi, există surse de finanțare clare (PNRR, Programul Transport 2021–2027, fonduri europene SAFE), însă blocajele sunt la nivel de decizie și execuție.
Printre măsurile urgente care ar putea debloca situația: fnalizarea tronsoanelor A7 între Focșani și Pașcani până în 2026, finalizarea tronsoanelor A8 între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Moțca până în 2027, emiterea ordinelor de începere pentru secțiunea montană a A8, deblocarea situației financiare pentru constructori, inclusiv UMB și antreprenorii turci, lansarea licitațiilor pentru sectorul Moțca – Lețcani – Ungheni.
În timp ce lucrările pe A1, A3 sau A10 avansează, A8 și A7 rămân, încă o dată, în plan secundar la nivel guvernamental. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Autostrada spre Iași, blocată de neplata lucrărilor: UMB oprește șantierul A7