UPDATE ORA 22
Primarul Iașului a făcut un anunț pe rețeaua Facebook în această seară cu privire la votul de mâine a rovinietei locale. „Până când noul Guvern va decide măsurile de redresare economică în ceea ce privește mediul privat, inclusiv în ceea ce privește transportatorii, am decis să retrag de pe ordinea de zi acest proiect, să-l analizăm din noua perspectivă propusă de viitorul Guvern și ulterior să luăm o decizie! Sunt mai multe localități care au adaptat asemenea soluții dar între timp lucrurile s-au schimbat.
Astfel,mâine, în cadrul ședinței Consiliului Local voi retrage proiectul de hotărâre care privește adoptarea unor taxe pentru acest domeniu de activitate. Voi face acest anunț chiar în debutul ședinței”, a scris primarul Mihai Chirica în această seară.
ȘTIRE INITIALĂ
Un protest se pregătește miercuri dimineață, 29 mai, pe străzile Iașului. Camioane și vehicule de mare tonaj vor porni într-un marș care va traversa centrul orașului, în semn de nemulțumire față de introducerea unei taxe locale de acces – o rovinietă urbană propusă pentru autovehiculele de mare tonaj.
Coloana, formată din aproximativ 40-50 de vehicule, va pleca din zona Ceramica, va continua prin Podu Roș, va trece pe lângă Palatul Culturii și va ajunge pe bulevardul Independenței. În același timp, o parte dintre transportatori vor fi prezenți în sala Consiliului Local, unde se va dezbate și vota proiectul de hotărâre privind noua taxă.
Miza: rovinieta locală pentru camioane
Proiectul supus votului propune instituirea unei taxe de acces în municipiul Iași pentru vehiculele de transport marfă cu masa mai mare de 3,5 tone. Nivelul taxei diferă în funcție de greutatea mașinilor. De exemplu, pentru vehiculele cu o masă cuprinsă între 3,5 și 12 tone, taxa săptămânală este stabilită la 315 lei, cea lunară la 1.350 lei, iar pentru întregul an, transportatorii ar urma să plătească 16.200 lei. În cazul vehiculelor încadrate între 12 și 24 tone, taxa crește considerabil: 1.050 lei pe săptămână, 4.500 lei pe lună și 54.000 lei pe an. Pentru camioanele mai mari, cuprinse între 24 și 40 de tone, tariful propus este de 2.100 lei pe săptămână, respectiv 9.000 lei lunar și 108.000 lei anual. În ceea ce privește vehiculele de peste 40 de tone, taxa va fi calculată diferențiat, în funcție de mai mulți parametri tehnici și logistici.
Administrația locală susține că măsura ar contribui la reducerea traficului greu în zonele centrale și la protejarea infrastructurii orașului, dar transportatorii vorbesc despre o decizie pripită și cu efecte grave asupra economiei locale.
Protest organizat de firme și asociații din domeniu
Reprezentanții a peste 130 de companii din transporturi au semnat o petiție comună, prin care solicită retragerea proiectului. În documentul depus la Primăria Iași, transportatorii susțin că noua rovinietă va afecta direct competitivitatea firmelor locale, va duce la creșterea prețurilor la produsele de bază și va dezechilibra lanțurile de aprovizionare. „Impunerea unor astfel de tarife fără a exista rute alternative ocolitoare în jurul orașului reprezintă o măsură nedreaptă și economic păguboasă. Costurile suplimentare vor fi suportate, în final, de consumatori”, se precizează în petiție.
Transportatorii mai atrag atenția că taxa va descuraja investițiile în regiune, va afecta punctual industrii-cheie precum construcțiile și alimentația, iar în lipsa unei infrastructuri moderne, firmele vor fi nevoite să renunțe la contracte sau să își relocheze activitatea.
Semnatarii solicită autorităților locale următoarele măsuri:
• Renunțarea la proiectul privind rovinieta urbană;
• Consultarea reală a industriei de profil și a specialiștilor din transporturi;
• Prioritizarea construcției de centuri ocolitoare care să preia traficul greu;
• Implementarea unor soluții sustenabile pe termen lung, fără a penaliza un sector vital pentru economia locală și națională.
În absența unor astfel de soluții, spun protestatarii, introducerea taxei va genera nu doar pierderi financiare, ci și blocaje în aprovizionare, disponibilizări și scăderea atractivității economice a Iașului pentru investitori. (Vlad Mirea)
CITIȚI ȘI
Semafoarele de un milion, inutile la Podu Iloaiei: trafic lejer fără ele
Bătaie pentru un loc de parcare în Iași: 1.500 de lei pe lună în zona Palas
Pasajul Alexandru intră în reparații. Accesul spre Dacia, Alexandru și Zimbru, sub presiune