Un complex rezidențial cu un număr estimat de zece blocuri este propus în capătul cartierului Dacia, între ansamblurile Dream Village și Comat Towers. Proiectul aparține firmelor Trado Motors, Sun Residence și Comat, ultimile două fiind cele care au în execuție blocurile turn Comat Towers.
Imobilele vor fi construite într-un regim maxim cu trei niveluri în subsol, parter, mezanin și 13 etaje. Beneficiarii dispun de un teren de aproximativ 35.000 de metri pătrați, iar blocurile vor ocupa până la 40% din suprafață, adică aproape 14.000 de metri pătrați. Suprafața desfășurată totală este estimată la 140.000 de metri pătrați, ceea ce permite construirea a cel puțin 2000 de apartamente.
Proiectul urmează să fie introdus în plenul Consiliului Local Iași până la finalul acestui an. Documentațiile actualizate pentru zona dintre depoul Dacia și pasajul Octav Băncilă prevăd peste 60 de tronsoane de blocuri, cele mai multe fiind în fază de pregătire.
În prezent, doar în cazul Comat Towers se lucrează efectiv. În același perimetru se adaugă reconstrucția depoului Dacia și amenajarea a două supermarketuri, Kaufland și Penny. Primul proiect nou finalizat în zonă este cel al Conest, de pe strada Rampei, lângă calea ferată.
Proiectul blocurilor Everland de la Țesătura a fost acoperit de ambrozie și buruieni VIDEO
Trado Motors SRL este firmă din Iași cu sediu pe Str. Luca Arbore nr. 39 iar firma este asociată familiei fostului parlamentar Traian Dobre, fiind administrată la un moment dat de către fiul său, Cătălin. În declarațiile de avere și interese, Traian Dobre figura ca asociat sau acționar la mai multe firme din Iași: printre ele „Comat” SA, „Trado Motors” SRL, „Ferma Roxana” SA, „Pocreaca” SRL.
Proiectul Comat–Sun Residence de pe strada Sergent Grigore Ioan, respins în Consiliul Local
Un alt proiect, care se voia construit pe aceeași platformă Comat, de către firmele Comat SA și Sun Residence SRL, a fost respins în ședința Consiliului Local Iași din 30 septembrie. Ședința a fost tensionată, cu acuzații și replici ironice între consilieri și primar.
Deși, în ședința de urbanism părea că proiectul va trece – după ce USR și CURAJ își schimbaseră poziția și lăsaseră impresia că vor vota pentru – balanța s-a răsturnat în plen. PSD, USR și CURAJ s-au abținut, iar singurul sprijin a venit din partea PNL.
„De ce nu faceți trecerile peste calea ferată?” – întrebarea care a blocat proiectul
Proiectul Comat Towers prevedea construirea unui bloc de 12 etaje și o înălțime de 45 de metri, pe un teren de 3.492 mp. În proiect figurau Comat SA, condusă de Ioan Olaru, Sun Residence SRL, administrată de Daniel Mihai, și Automax Center SRL, controlată de Silviu Maxim și Mihai Marius Tololoi.
Problema esențială a rămas însă accesul. Străzile Sergent Grigore Ioan, Tabacului și Lupiței sunt înguste, degradate și fără trotuare. Terenul este traversat de liniile CFR de manevră, iar PUZ-ul impunea dezvoltatorilor construcția unor noi treceri peste calea ferată, pentru a lega ansamblul de străzile adiacente. Fără aceste investiții, zona ar fi fost blocată într-un „cul-de-sac”, iar circulația greu de gestionat.
Consilierul Cosette Chichirău (CURAJ) a ridicat în plen problema accesului rutier și a trecerilor peste calea ferată. „În ședința de specialitate din urbanism am avut o discuție lungă cu domnul arhitect despre trecerile peste calea ferată. Am înțeles de la domnul arhitect că există proiecte tehnice, în special subterane, pe strada Grigore Ioan, de câțiva ani, din 2019. Vreau să-l întreb pe domnul primar de ce nu se fac. Nu avem bani? Ce ne împiedică să facem o trecere subterană?”, a întrebat Chichirău.
Primarul Mihai Chirica a pasat răspunsul către Eduard Boz (PNL). Acesta, vizibil încurcat, a recunoscut că nu știe de existența unor proiecte mai vechi, dar a menționat o analiză asupra circulației în zona Canta–Dacia.
„Acum studiem construirea unui pasaj peste calea ferată de la BJATM. S-a ajuns la concluzia că în zonă nu se poate construi un pasaj mai adânc sau mai înalt de patru metri și jumătate. În acest proiect se propune o reglementare a circulației între străzile Tabacului, Luca Arbore și Canta. De existența altor proiecte anterioare nu știu”, a spus Boz.
Replica a stârnit reacția Cosettei Chichirău: „Eu nu v-am întrebat pe dumneavoastră, domnule Boz, ci pe domnul primar, care este primar de zece ani.”
Mihai Chirica i-a răspuns ironic: „Eu nu sunt primar de zece ani, ci sunt primar de zece.”
Acuzații și confuzie la vot
După schimbul de replici, ședința a continuat într-un climat tensionat. Liviu Gavril (PSD) a insinuat că Chichirău ar fi avut o înțelegere cu arhitectul proiectului, acuzație respinsă categoric de aceasta. Confuzia a atins punctul culminant la momentul votului. Președintele de ședință nu a reușit să numere clar consilierii care s-au abținut, au fost împotrivă sau au votat pentru. „V-a fost frică să votați, doamna Cosette acum? Dar în comisiile de specialitate ați fost convinsă”, a spus Liviu Gavril. „De acord. Doar că domnul primar nu m-a convins”, a replicat Chichirău. PSD a insistat că aceasta nici măcar nu a ridicat mâna la votul de abținere. „Nu a ridicat mâna, nu am văzut”, a spus Bogdan Crucianu (PSD). „Ceva este putred”, a adăugat Gavril. În final, Chichirău a clarificat: „Confirm votul de abținere.” (Doru Mihuleac)
CITIȚI ȘI
Un dezvoltator este reclamat de către vecini că murdărește o stradă din centrul istoric al Iașului