Șantierul așteptat de la Pasajul Alexandru cel Bun a fost, în sfârșit, deschis. Însă începerea lucrărilor aduce cu sine și o veste mai puțin plăcută pentru mii de ieșeni: traficul spre cartierele Dacia, Alexandru cel Bun și Zimbru riscă să devină un coșmar pentru șoferi în următorii doi ani
După luni bune de amânări și birocrație, Primăria Municipiului Iași a anunțat oficial începerea lucrărilor de reparații capitale la unul dintre cele mai importante noduri de circulație din oraș – Pasajul Alexandru cel Bun.
Contractul de execuție a fost încheiat în luna octombrie 2024, la peste un an și jumătate de la desemnarea câștigătorului licitației, iar lucrările vor dura aproximativ 24 de luni.
Un proiect de 69,5 milioane lei, încredințat unei asocieri germano-române
Lucrările sunt realizate de asocierea Geiger Transilvania – Zublin România, care va încasa 69,5 milioane lei (fără TVA) pentru întreaga intervenție. Proiectarea a fost realizată de SC Pod – Proiect SRL, iar șantierul este coordonat în strânsă colaborare cu Primăria Iași.
Reprezentanții municipalității au subliniat că pasajul are o importanță strategică pentru traficul rutier și pentru circulația tramvaielor care leagă vestul orașului de centrul și estul acestuia. Din acest motiv, autoritățile locale și constructorul au convenit o etapizare atentă a lucrărilor pentru a evita, pe cât posibil, blocarea completă a circulației.
Două etape, multe provocări
Reabilitarea pasajului este împărțită în două etape majore. În prima fază, care a început deja, sunt vizate intervenții asupra părților structurale îngropate, cum ar fi fundațiile și structura de rezistență. Aceste lucrări se desfășoară fără a afecta traficul de la suprafață.
În etapa a doua, însă, vor avea loc intervenții mai ample: reabilitarea suprastructurii, refacerea căii de rulare a tramvaielor, dar și reabilitarea carosabilului. Această etapă va presupune inevitabile restricții de circulație, însă autoritățile promit că vor fi implementate doar după începerea vacanței de vară, pentru a reduce impactul asupra traficului în timpul școlii.
Date tehnice și context istoric
Pasajul Alexandru cel Bun a fost construit între anii 1977 și 1980 și are o lungime de 521,85 metri. Suprafața carosabilului este de 8.767,80 metri pătrați, în timp ce trotuarele măsoară 2.435,40 metri pătrați. De-a lungul anilor, structura pasajului a fost supusă unui trafic intens și nu a mai beneficiat de o reabilitare capitală, ceea ce a dus la degradări structurale vizibile.
Primele efecte în trafic: nervi întinși și aglomerație
Reprezentanții municipalității îndeamnă la răbdare și susțin că vor fi luate măsuri pentru fluidizarea traficului, inclusiv adaptări ale semaforizării, patrule de dirijare și posibile rute alternative care urmează să fie anunțate public.
Un rău necesar
Deși disconfortul creat este inevitabil, autoritățile susțin că aceste lucrări sunt absolut necesare pentru siguranța și modernizarea infrastructurii municipale. Pasajul Alexandru cel Bun reprezintă o verigă esențială în rețeaua de transport a orașului, iar reabilitarea sa este o investiție pe termen lung în mobilitatea urbană a Iașului. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
George Simion, obligat să dea jos afișele electorale de pe sediul din Iași