Podul Bucium, reparații inutile pe banii ieșenilor. Banii publici se varsă în conturile Conest

Xpress
5 Min Read

Nu, nu începe refacerea Podului Bucium. Primăria Iași a ordonat în aceste zile o nouă intervenție de suprafață, prin care asfaltul vechi și vălurit este frezat și acoperit din nou, în condițiile în care pasajul este distrus zilnic de camioanele de mare tonaj care îl tranzitează. Traficul a devenit un calvar, iar imaginile surprinse de jurnaliști arată cozi mari de mașini și șoferi care își rup autoturismele în gropi sau în asfaltul decopertat.

Operațiunea, realizată de Citadin SA prin note de comandă, este considerată de critici un mod inutil de a consuma bani publici. Asta în contextul în care Primăria are deja pregătit un contract de peste 8,2 milioane de euro pentru reparațiile capitale ale podului Socola (Bucium), dar lucrările de modernizare nu au un termen clar de demarare. Înainte de începerea acestora, municipalitatea trebuie să construiască un drum provizoriu peste calea ferată, lângă pasaj, pentru a devia circulația.

La prima licitație organizată pentru acest drum, estimată la 7,5 milioane lei, Conest a depus singura ofertă, cu 30% mai mare decât valoarea de referință. Procedura a fost anulată, iar Consiliul Local a aprobat pe 18 septembrie o majorare de buget, astfel încât licitația să fie relansată la o valoare mai mare. Cel mai probabil, spun consilierii locali, contractul va fi câștigat tot de Conest SA, care are deja în portofoliu șoseaua Bucium, bulevardul Poitiers și pasajul Socola.

În ședința Consiliului Local, consilierul Iulian Hușanu (CURAJ) a atras atenția că finanțarea guvernamentală pentru renovarea Podului Socola este sub mari semne de întrebare, după aproape trei ani de întârzieri. „Podul nu a intrat la renovare, ci doar la o asfaltare de fațadă. S-a ajuns la un stadiu de vălurire incredibil, iar acum se mai toarnă niște bani ca să fie acoperite problemele, fără a se atinge esența proiectului”, a spus Hușanu.

Șoseaua Bucium: consilierii locali au votat eliminarea pistelor de biciclete și a supralărgirilor șoselei din proiect și au adăugat încă 4 milioane lei la contractul cu Conest SA

Hușanu a arătat cum proiectul Șoselei Bucium a fost modificat în defavoarea locuitorilor, cu efectul de a direcționa mai mulți bani către Conest SA. „Primarul Mihai Chirica a reușit să treacă un proiect de modificare care a eliminat pistele de biciclete și supralărgirile prevăzute, legalizând în același timp întârzierile constructorului. Lucrarea trebuia predată în decembrie anul trecut, dar nu doar că a fost amânată, ci i s-a mai adăugat 13% la sumă, adică încă 4 milioane lei. Practic, proiectul inițial a fost ciuntit, dar costurile cresc”, a explicat Hușanu. El a mai acuzat montarea și apoi demontarea bordurilor, a stâlpilor și a pavelelor, totul pe bani publici, în condițiile în care intervențiile târzii ale Delgaz Grid au dus la noi întârzieri.

Consilierul a reclamat și modul în care a fost condusă ședința Consiliului Local: „Președintele de ședință mi-a tăiat dreptul de a lua cuvântul. Se folosesc tactici de manipulare, intimidare și umilire pentru a reduce opoziția la tăcere. Codul Administrativ cere dezbateri pe proiect, dar acestea nu au avut loc”. Potrivit acestuia, inclusiv în PNL, partidul lui Chirica, au existat voci care și-au exprimat nemulțumirea, însă disciplina de partid a dus la un vot favorabil majorității.

Istoricul proiectului de modernizare a șoselei Bucium este complicat de întârzieri majore. În august 2022, Conest câștigase contractul de 18,5 milioane lei pentru modernizarea a 3,4 km de drum, între intersecția cu bulevardul Poitiers și intersecția cu stradela Păun. Termenul de execuție era de 19 luni, dar acesta a fost depășit cu mult. Proiectul prevedea patru benzi de circulație, trotuare pavate și spații verzi, precum și piste pentru biciclete. Acestea din urmă au fost abandonate în 2024, Primăria invocând lipsa avizului Poliției Rutiere. Supralărgirea la intersecția Trei Fântâni a fost și ea amânată.

În septembrie 2024, Primăria a anunțat noi termene de finalizare pentru lucrări, precizând că asfaltările și iluminatul public vor fi gata „în cursul lunii octombrie”. Aceste termene nu au fost respectate. În septembrie 2025, municipalitatea susține că cei 300 de stâlpi de iluminat au fost montați, dar unii au fost deja relocați, iar cei vechi nu au fost scoși.

(Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

O căsuță încurcă traficul într-o intersecție din Bucium. Primăria Iași dă 1,6 milioane lei pentru a elibera zona. Cum arată micul imobil FOTO/VIDEO

Piața Unirii, următorul mare șantier al firmei Conest SA? Licitație de 7,5 milioane lei din bugetul local

Reparații de mântuială pe Pasarela Bucium: gropile de pe trotuar, umplute cu asfalt frezat

Share This Article
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *