Un pod nou construit pe DJ 281 D, între satele Bulbucani și Focuri, a început să cedeze la doar un an de la recepția lucrării. Deși a fost realizat recent, în cadrul unui proiect de modernizare rutieră finanțat cu fonduri europene, infrastructura dă semne clare de degradare, punând în pericol siguranța șoferilor.
Asfaltul turnat pe pod s-a vălurit vizibil, iar în prezent au apărut trei gropi de mari dimensiuni, care continuă să se adâncească. Administratorul drumului a montat marcaje rutiere temporare care obligă șoferii să încetinească atunci când traversează podul.
VIDEO: Asfaltul de pe pod cedează sub mașinile de mare tonaj care îl traversează
Podul este amplasat pe marginea unui lacului Bupbucani, zonă cunoscută pentru instabilitatea solului. În apropiere, o porțiune de circa 100 de metri din același drum s-a surpat anul trecut și a căzut direct în apă. Fenomenul continuă, întreaga secțiune de drum care leagă Bulbucaniul de pod prezentând semne clare de prăbușire în lac.
Podul face parte din lucrările de modernizare ale DJ 281 D, ce traversează mai multe localități din județul Iași. Contractul de modernizare a tronsonului Coarnele Caprei – Focuri – Gropnița, precum și Coarnele Caprei – Belcești (aproximativ 22 km, valoare estimată la 46 de milioane de lei), a fost adjudecat de o asociere formată din firmele Alpenside și General Trust Argeș SRL. În proiect au fost implicați și un subcontractant – Elektra Invest – și un terț susținător – Domarcons SRL.
Întreaga Axă rutieră strategică Iași – Suceava, din care face parte și acest tronson, a avut o valoare totală de peste 326,5 milioane de lei cu TVA, fiind finanțată prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020. În județul Iași, proiectul a vizat modernizarea a aproximativ 92 de kilometri de drum ce străbat comunele Rediu, Movileni, Gropnița, Focuri, Coarnele Caprei, Belcești, Cotnari, Ceplenița, Scobinți, Sirețel și Lespezi.
Însă problemele tehnice nu sunt izolate. Între Gropnița și Movileni, tot pe marginea unui lac, carosabilul se surpă în continuare, în ciuda unor lucrări de consolidare efectuate de constructor. Locuitorii din zonă susțin că soluțiile aplicate par mai degrabă provizorii, iar autoritățile întârzie intervențiile, posibil în speranța că termenul de garanție a lucrărilor va expira în curând.
O situație similară a fost semnalată și la Breazu, unde un versant se rupe periodic, ducând la alunecări de teren care afectează direct drumul. Acolo, strategia constructorului a fost una minimală: turnarea unui nou strat de asfalt peste crăpăturile existente, fără consolidarea reală a zonei afectate. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Călin Georgescu, însoțit de interlopi din Iași în vizita de imagine de la Broșteni, Suceava