Șase asocieri de constructori din România, Italia și Turcia au depus oferte, în data de 20 mai, pentru contractul de proiectare și execuție a tronsonului 1 al Autostrăzii „Unirii” (A8), cuprins între Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Frumos. Secțiunea, în lungime de 27 de kilometri, este primul segment al autostrăzii A8 care traversează județul Iași și reprezintă o verigă esențială pentru conectarea Moldovei de infrastructura rutieră modernă a țării.
Contractul are o valoare estimată de peste 6 miliarde lei (aproximativ 1,2 miliarde euro), iar finanțarea este asigurată prin fonduri europene, în cadrul Programului Transport 2021-2027. Durata de realizare este de 46 de luni, dintre care 10 luni sunt alocate proiectării, iar 36 de luni vor fi destinate lucrărilor de execuție.
Cine sunt ofertanții
Lista celor șase asocieri care au depus oferte este următoarea:
-Asocierea DANLIN XXL (România) – Groma Hold Ltd – Intertranscom Impex – Evropeiski Patishta
-Asocierea ITINERA SPA (Italia) – Saipem SPA – ICM SPA
-Asocierea BISKON Yapi Anonim Sirketi (Turcia) – Straco Holding – Ilgaz Construction
-Asocierea KALYON Insaat Sanay Ticaret Anonim Sirketi (Turcia) – Ozkar Insaat
-Asocierea SA&PE Construct SRL (România) – Tehnostrade – Spedition UMB – Euro-Asfalt
-Asocierea ICTAS Insaat (Turcia) – Rotary Construcții Mentenanță (România)
Ofertanții provin din rândul unor firme cunoscute pentru participarea la proiecte majore de infrastructură, atât la nivel național, cât și internațional.
Punctaj suplimentar pentru conectarea cu A7
Pentru a accelera conectivitatea între Autostrada Unirii (A8) și Autostrada Moldovei (A7), documentația prevede un punctaj suplimentar pentru constructorul care își asumă realizarea, în termen de maximum 12 luni, a unui sector de 5,5 kilometri, necesar legăturii dintre Moțca (DN2) și sectorul Bacău–Pașcani al A7. Această măsură este menită să reducă din decalajele de conectivitate rutieră ale regiunii de nord-est și să aducă un plus de eficiență economică proiectului.
Un tronson cu provocări tehnice majore
Tronsonul Moțca–Târgu Frumos nu este lipsit de dificultăți tehnice. Conform documentației tehnice, vor fi construite:
-36 de poduri și pasaje, însumând 8,5 kilometri, inclusiv un pasaj de 1.100 metri la kilometrul 27;
-4 tuneluri, cu o lungime totală de 1,7 kilometri;
-3 noduri rutiere importante: nodul Moțca (DN 24), nodul Pașcani (DJ 208) și nodul Târgu Frumos (DN 28B).
Toate aceste elemente impun o planificare riguroasă și implicarea unor constructori cu experiență în proiecte de anvergură.
Un pas concret în direcția construcției autostrăzii A8
Depunerea ofertelor pentru acest tronson reprezintă un pas concret în direcția realizării Autostrăzii A8, un proiect îndelung așteptat în zona Moldovei. Tronsonul analizat face parte din secțiunea montană a autostrăzii, care va lega regiunea Moldovei de Transilvania, având un rol strategic în dezvoltarea economică și în creșterea mobilității între provinciile istorice ale României.
Evaluarea tehnică și financiară a ofertelor va fi realizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmând ca desemnarea câștigătorului să aibă loc în perioada următoare, cu condiția ca procesul să nu fie întârziat de contestații. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Leul își revine spectaculos la Iași: Euro, în picaj față de începutul lunii mai
De la Crin la Simion: Plugari și Lungani și-au schimbat alegerea în turul II