După luni de presiune publică, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a transmis spre validare documentația de atribuire pentru segmentul Autostrăzii Unirii A8, care va lega municipiul Iași de frontiera cu Republica Moldova. Este vorba despre tronsonul Lețcani–Iași–Ungheni, cu o lungime totală de 33 de kilometri, care va filegat de podul rutier peste Prut
Anunțul, venit în cursul zilei de astăzi, confirmă că documentația a fost înaintată Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), ultimul pas înaintea publicării în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Potrivit comunicatului transmis de CNIR, valoarea estimată a celor trei segmente depășește 9 miliarde de lei.
Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a precizat că documentația de atribuire include o serie de ajustări rezultate în urma consultărilor cu antreprenorii: posibilitatea constituirii garanției de bună execuție prin rețineri succesive, un termen extins pentru depunerea ofertelor raportat la complexitatea proiectului, precum și acceptarea semnării electronice sau a declarațiilor pe proprie răspundere pentru asumarea documentației.
Ce urmează să se construiască
Tronsonul 3, Lețcani–Iași (DN 24), va avea o lungime de 17,7 kilometri și va include 18 poduri și pasaje, 6 tunele și 2 noduri rutiere, cu un termen de proiectare și execuție de 46 de luni. Tronsonul 4, între Iași și Golăiești, în lungime de 12,7 kilometri, prevede 12 pasaje, 2 tunele și un nod de conexiune, tot cu un termen de 46 de luni. Ultimul tronson, între Golăiești și graniță, are doar 2,77 kilometri, dar este piesa de legătură către podul de frontieră și va fi construit în termen de 18 luni.
Podul de peste Prut: între sărbătoare și realism
Concomitent cu avansul administrativ al licitațiilor, autoritățile române și moldovene se pregătesc să inaugureze oficial începerea lucrărilor la podul rutier cu patru benzi peste Prut, între localitățile Golăiești (Iași) și Ungheni (Republica Moldova). Evenimentul, organizat în cadrul festivalului „Podul de Flori”, va beneficia de prezența premierului Marcel Ciolacu, a ministrului Cătălin Predoiu și a altor oficiali de rang înalt.
Construcția este considerată o investiție strategică pentru ambele guverne. Podul va avea o lungime totală de 261 de metri, fiind format din două structuri identice, fiecare cu câte două benzi de circulație. Valoarea contractului este de 152 de milioane de lei, iar durata estimată a execuției este de 18 luni.
În sfârșit, și la Iași
Anunțul transmis de CNIR vine după o perioadă îndelungată de incertitudine, în care documentația pentru tronsonul Lețcani–Ungheni a fost amânată repetat să fie introdusă pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație al companiei. Deși proiectul este inclus în Programul Transport 2021–2027 și are indicatorii tehnico-economici aprobați încă din noiembrie 2024, lipsa de acțiune a autorităților a fost taxată public de societatea civilă și de mediul civic local.
Cătălin Urtoi, unul dintre cei mai vocali promotori ai Autostrăzii A8, a acuzat în repetate rânduri conducerea CNIR de blocaj administrativ. Într-o postare recentă, acesta avertiza că „o investiție importantă a Iașului este în continuare la discreția unui director general”, criticând pasivitatea clasei politice locale.
O verigă esențială pentru estul țării
Importanța tronsoanelor Lețcani–Iași–Ungheni depășește simpla conexiune rutieră cu Republica Moldova. Acestea urmează să preia fluxul de trafic dinspre viitoarea Vamă Ungheni, Aeroportul Internațional Iași și Spitalul Regional de Urgență, într-o zonă deja sufocată de congestionări și una dintre cele mai poluate artere urbane din România.
Blocajul în lansarea licitațiilor risca să transforme noul pod într-un capăt de infrastructură suspendat, fără continuitate funcțională spre rețeaua rutieră națională. De aici și presiunea constantă a autorităților locale, a asociațiilor civice și a mediului de afaceri pentru scoaterea rapidă la licitație a acestor tronsoane.
Începe o cursă contra timp
Chiar dacă documentația a fost transmisă spre validare, procesul de licitație va dura. Validarea ANAP, publicarea în SEAP, perioada de depunere a ofertelor, evaluarea și atribuirea contractelor, urmate de proiectare și execuție, un orizont de timp de câțiva ani. Între timp, presiunea publică și miza electorală vor continua să țină autostrada în prim-planul atenției.
Pentru Iași, vestea scoaterii la licitație a tronsoanelor de legătură cu Ungheni este o victorie parțială iar drumul către finalizare rămâne lung și complicat. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Mall Moldova sufocă traficul din vestul Iașului. Coada de mașini începe de la Poșta Păcurari VIDEO
Iașul, prins în furtuna IT globală: avertismentul care aruncă umbre peste economia orașului