Tânărul de 14 ani mort la Popricani, victima unui șofer băut și drogat cu medicamente?

Xpress
5 Min Read

Accidentul rutier mortal petrecut în apropiere de Cârlig readuce în atenție problema consumului de droguri și alcool la volan, dar și lipsa unor reglementări clare privind substanțele psihoactive în România. În urma impactului violent cu un parapet, un adolescent de 14 ani și-a pierdut viața, iar alți trei ocupanți ai vehiculului au fost răniți. Șoferul, în vârstă de 40 de ani, a fost depistat cu alcoolemie ridicată și sub influența drogurilor. Cazul subliniază necesitatea unor reglementări mai stricte și a unor controale eficiente pentru prevenirea unor astfel de tragedii.

Impact devastator: un minor decedat, alți trei răniți

La volanul mașinii se afla Vasile Cristescu, un bărbat de 40 de ani din municipiul Iași. Acesta transporta trei pasageri: un băiat de 16 ani pe scaunul din față și alți doi tineri, de 17 și 14 ani, pe bancheta din spate. În urma impactului puternic, adolescentul de 14 ani, Andreas David C., și-a pierdut viața, iar ceilalți ocupanți au suferit răni grave.
Din primele cercetări, anchetatorii au stabilit că șoferul conducea cu viteză mare, iar la un moment dat a pierdut controlul volanului, lovind un cap de pod. În urma coliziunii, autoturismul s-a răsturnat pe cupolă, ceea ce a agravat gravitatea accidentului.

Șoferul era sub influența alcoolului și drogurilor

Autoritățile au descoperit că Vasile Cristescu se afla sub influența alcoolului și a substanțelor interzise. Deși nu a putut fi testat pe loc cu aparatul etilotest, la spital i-au fost prelevate probe biologice, iar rezultatele au indicat o alcoolemie de aproximativ 1 mg/l alcool pur în sânge. În plus, analizele toxicologice au confirmat că bărbatul consumase cannabis și pastile cu tramadol, un opioid puternic. În prezent, autoritățile se întreabă dacă acesta a luat un tratament ori s-a drogat. În defavoarea lui, în mașină a fost găsită o sticlă de vodkă desfăcută, ceea ce întărește suspiciunea că șoferul a consumat alcool chiar înainte de a se urca la volan.

Lacune legislative privind consumul de stupefiante la volan

Cazul readuce în prim-plan problema legislației privind consumul de droguri și medicamente cu efect psihoactiv la volan. În România, Codul Penal prevede pedepse de la 1 la 5 ani de închisoare pentru conducerea unui vehicul sub influența substanțelor psihoactive. Cu toate acestea, interpretarea legii rămâne problematică, deoarece sintagma „sub influența” nu are o delimitare clară, ceea ce duce la controverse și aplicări neunitare ale sancțiunilor.
În alte state europene, reglementările sunt mai precise. Germania, de exemplu, stabilește un prag minim de 1 ng/ml THC (tetrahidrocanabinol) în sânge, considerat semnificativ pentru afectarea capacității de a conduce. Franța utilizează teste de sânge și salivă, iar în Olanda, consumul de substanțe psihoactive este sancționat doar dacă șoferul manifestă comportamente periculoase. Aceste reglementări permit o diferențiere clară între consumul recreațional, consumul medical și starea de incapacitate reală de a conduce.
În România, problema este agravată de lipsa unor teste rapide fiabile pentru stabilirea gradului de afectare al unui șofer. Poliția Rutieră testează frecvent șoferii pentru consum de substanțe interzise, dar rezultatele pot fi interpretate subiectiv, iar în lipsa unor praguri precise, mulți șoferi sunt acuzați doar pe baza depistării unor urme minime de substanțe.

Decizii recente ale instanțelor

Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit recent că unui șofer i se poate deschide un dosar penal pentru „conducere sub influența substanțelor psihoactive” doar dacă se demonstrează că acele substanțe i-au afectat efectiv capacitatea de a conduce. Totuși, legislația actuală nu oferă criterii clare pentru această evaluare, ceea ce poate duce la interpretări subiective.
În plus, Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență prin care șoferii care refuză testarea sau ies pozitivi la alcool sau droguri au permisul reținut automat. În cazul în care analizele nu sunt finalizate în termen de 72 de ore, permisul le este restituit, dar acest sistem este criticat pentru ineficiența sa și riscurile de abuz. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Mall Moldova se deschide pe 17 aprilie. Fostul ERA Park are cinema uriaș și parcare pe acoperiș

Șeful din poliție care s-a pensionat pentru a se angaja iar la stat, a concurat singur la examen. Iată ce note a luat pentru a deveni șeful poliției locale Miroslava FOTO

EXCLUSIV Ieșeni propuși azi în funcții-cheie la București. Surpriză la numirea unui subprefect!

Care biserică din Valea Lupului este mai frumoasă? Cea catolică sau ortodoxă? Iată cum arată cele două edificii FOTO/VIDEO

Un ieșean a renunțat la străinătate pentru Armata Română. Iată ce poveste de viață are FOTO

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *