Proiectul de hotărâre privind introducerea unei taxe pentru vehiculele grele care tranzitează drumurile naționale din Municipiul Iași a generat controverse în ședința Consiliului Local de săptămâna trecută, atât din partea transportatorilor, cât și în rândul consilierilor locali. Deși inițiat de primarul Mihai Chirica, proiectul a fost anunțat ca retras cu doar câteva ore înainte de dezbatere, printr-o postare a edilului pe rețelele sociale, fără o notificare oficială transmisă consilierilor.
Consilierul local Diana Ferariu (USR) a criticat modul în care a fost gestionată inițiativa, subliniind că o asemenea abordare nu respectă procedurile administrative. „Deși anunțul părea oportun în contextul reacțiilor publice, pentru mine, acest demers nu a reflectat o abordare instituțională responsabilă, ci mai degrabă o încercare de repoziționare publică într-un rol de salvator a inițiatorului,” a declarat Ferariu într-o postare publică pe reteaua Facebook.
Potrivit acesteia, proiectul a rămas totuși valabil în circuitul procedural și a fost supus dezbaterii în comisiile de specialitate a doua zi, întrucât nu existase o solicitare scrisă oficială de retragere.
Taxa propusă urma să contribuie la acoperirea costurilor de întreținere a infrastructurii afectate de traficul greu, însă Ferariu atrage atenția că proiectul, în forma sa inițială, nu doar că ridica probleme de echitate și funcționalitate, dar încălca și prevederi legale clare.
„Am aruncat o privire atentă către fundamentele legale, aplicabilitatea practică și echitatea unei astfel de măsuri. La articolul 21, alineatul 5 din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997, se prevede că un administrator de drum național poate institui tarife doar în situația în care există o variantă ocolitoare deschisă circulației publice. Or, Municipiul Iași nu dispune în acest moment de un astfel de inel complet funcțional,” a explicat consiliera.
Ea a depus un amendament prin care a solicitat suspendarea aplicării regulamentului până la momentul în care Iașul va avea o centură complet funcțională, precizând că segmentele sudice sunt încă în construcție, iar tronsonul estic nu este finalizat și omologat pentru traficul greu.
Mai mult, colegul său din Consiliu, Ovidiu Bulgariu, a semnalat o disfuncționalitate economică majoră în proiect: valoarea amenzilor contravenționale era, în multe cazuri, mai mică decât taxa legală, făcând ca nerespectarea regulamentului să fie, paradoxal, mai avantajoasă financiar pentru transportatori.
„În viziunea mea, și a oamenilor cu care fac echipă în Consiliul Local, orice măsură administrativă trebuie să fie legală, funcțională, echitabilă și realistă în aplicare,” a concluzionat Diana Ferariu.
Rămâne de văzut dacă proiectul va reveni pe ordinea de zi și sub ce formă, în condițiile în care dezbaterea a deschis o discuție mai amplă despre nevoia unei infrastructuri rutiere adecvate, dar și despre transparența și rigoarea în luarea deciziilor administrative. (Anton Farcaș)
CITITI ȘI
UPDATE Chirica s-a sucit: nu mai vrea rovinietă locală pentru transportatori
Culise din Primăria Iași: se strică alianța PSD-PNL, totul pentru o funcție de director?