Trotinetele electrice, cândva promovate ca o alternativă ecologică de transport urban, au ajuns să provoace tot mai multe îngrijorări în marile orașe ale țării, inclusiv la Iași. Circulația haotică a acestora, adesea cu viteză, pe trotuare sau pe carosabil, a generat un val de nemulțumiri din partea pietonilor și a șoferilor, dar și o serie de măsuri legislative menite să limiteze riscurile și dezordinea.
Un pericol real pentru pietoni și șoferi
Pietonii se plâng că nu mai sunt în siguranță nici măcar pe trotuar, iar șoferii sunt nevoiți să facă manevre la limită pentru a evita accidente în care sunt implicați utilizatorii de trotinete. Cele mai multe incidente sunt cauzate de viteza excesivă și de folosirea trotinetelor în tandem, cu două persoane pe același vehicul – o practică interzisă, dar încă frecventă.
VIDEO: Copiii au prins „gustul” vitezei pe trotinetele electrice
Ca urmare a numărului tot mai mare de accidente, începând cu anul 2024, legislația rutieră din România a fost modificată pentru a include reguli clare privind utilizarea trotinetelor electrice. Codul Rutier a fost completat, iar utilizatorii acestor vehicule trebuie acum să respecte un set de norme, la fel ca ceilalți participanți la trafic.
Reacții în lanț în marile orașe
Nemulțumirile cetățenilor și cazurile tot mai numeroase de utilizare neglijentă a trotinetelor au determinat administrațiile locale din mai multe orașe din țară să ia măsuri drastice.
Timișoara: autoritățile au decis retragerea a 100 de trotinete puse gratuit la dispoziție de Regia de Transport Local. Deși inițiativa a fost gândită ca o soluție verde, numărul mic de utilizatori – aproximativ o mie pe an – și costurile mari de mentenanță (un milion de lei în șase ani) au dus la închiderea sistemului. Cele 13 stații de încărcare au devenit inutile, rămânând nefuncționale inclusiv pentru urgențe.
Constanța: administrația locală a rupt colaborarea cu două companii private care gestionau 300 de trotinete. În doar trei luni, au fost ridicate 170 de vehicule abandonate în spații publice neadecvate. Poliția Locală a semnalat lipsa cunoștințelor minime de circulație rutieră în rândul utilizatorilor și abandonarea trotinetelor pe trotuare, în stații de autobuz sau pe spațiile verzi.
Brașov: în urma numeroaselor sesizări din partea cetățenilor, autoritățile locale au cerut firmelor care gestionează trotinete să propună măsuri pentru prevenirea blocajelor pe trotuare și spații publice. Deși nu s-a luat încă o decizie radicală, presiunea publică este în creștere.
Un trend internațional de reglementare strictă
România nu este singura țară care se confruntă cu provocările trotinetelor electrice. Parisul a fost prima capitală europeană care a interzis complet aceste vehicule din motive de siguranță. Măsuri similare au fost aplicate și în Montreal, Las Vegas și New Orleans, conform publicației Newsweek.
Modificări legislative recente și sancțiuni noi
Odată cu Ordonanța de Urgență 84/2024, intrată în vigoare în iulie 2025, utilizatorii de biciclete și trotinete electrice sunt obligați să se supună testelor pentru consum de alcool sau substanțe psihoactive. Refuzul testării atrage sancțiuni de până la 1320 de lei, încadrate în clasa a III-a de sancțiuni contravenționale. Totodată, Poliția Locală are acum autoritatea legală de a aplica amenzi pentru încălcările comise de bicicliști și trotinetiști.
Un viitor incert pentru trotinetele electrice în marile orașe
Tot mai multe administrații locale iau în calcul interzicerea completă a trotinetelor electrice pe domeniul public, în contextul în care acestea nu doar că pun în pericol pietonii, dar și contribuie la dezordinea urbană. Vehiculele sunt frecvent lăsate la întâmplare, blocând accesul în stații, pe trotuare și în parcări.
Semnal de alarmă
Accidentele cu trotinete electrice sunt într-o continuă creștere, iar lipsa unei educații rutiere adecvate în rândul utilizatorilor rămâne una dintre principalele cauze. În combinație cu viteza, nepurtarea echipamentului de protecție și consumul de alcool sau droguri, utilizarea acestor mijloace de transport devine un factor de risc major pe drumurile din România. (Vlad Mirea)
CITIȚI ȘI
Raluca, o copilă de 12 ani, spulberată pe șosea la Bohotin! În zonă nu este trecere de pietoni
Pavel, tatăl a două fetițe, s-a stins la volanul unui bolid Audi A8 I Tragedie în Lunca Cetățuii