Firma turcă Nurol a primit aprobarea pentru începerea proiectării și executării capătului vestic al sectorului montan din autostrada A8, care se întinde între Tg Mureș și Miercurea Nirajului (24,4 km), inclusiv o legătură la autostrada A3. Cristian Pistol, șeful CNAIR, a anunțat că lucrările vor demara pe data de 31 mai 2024, după finalizarea formalităților administrative necesare. Totodată, este menționat că studiul de fezabilitate pentru sectorul ieșean a fost respins în 5 martie, din cauza unor erori sau lipsuri semnificative. Proiectarea acestui sector va începe în termenul menționat, iar antreprenorul, Nurol İnşaat ve Ticaret A.Ş., are la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor de construcție a secțiunii A8, care este finanțată prin PNRR.
Fără TVA, suma de 2,46 miliarde de lei va fi plătită către compania NUROL. Cristian Pistol a precizat că pe traseul secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi construite un total de 36 de poduri, pasaje și viaducte, inclusiv un pasaj cu o lungime de 256 de metri.
De asemenea, este de menționat că proiectarea capătului estic al sectorului montan, între Leghin și Moțca, este în curs de desfășurare, iar lucrările pe acest tronson ar putea începe în toamna acestui an. Acești peste 50 de kilometri (lungimea cumulată a celor două capete) sunt singurii din autostrada A8 care beneficiază de finanțare și sunt programate să fie finalizate până la sfârșitul anului 2026.
În schimb, tronsonul cel mai important al autostrăzii, situat între Miercurea Nirajului și Leghin, care implică traversarea munților, se confruntă cu o stagnare semnificativă: deși indicatorii tehnico-economici au fost aprobați încă din toamna anului trecut, CNAIR întârzie să lanseze licitațiile – ultimele informații sugerează că planul companiei este să lanseze doar două sectoare (din cele șase) în prima parte a acestui an.
Situația este deosebit de critică pe sectorul care este de interes special pentru Iași, mai precis tronsonul de aproximativ 100 de kilometri între Moțca și Ungheni, un drum care va servi și ca variantă ocolitoare pentru municipiu. Finalizarea studiului de fezabilitate a fost amânată cu peste doi ani, iar șansele de a obține finanțare prin Programul de Transport 2021 – 2027 par să fie din ce în ce mai slabe: alte proiecte din țară au progresat mult mai mult decât sectorul ieșean al A8, iar fondurile (care oricum sunt limitate) vor fi direcționate în principal către aceste investiții.
Nerealizarea sectorului Moțca – Ungheni are o importanță crucială și în cadrul nodului turbion în curs de construcție, situat la sud de Pașcani, în cadrul proiectului de construire a autostrăzii A7. Legătura între Moțca și acest nod face parte din proiectul Moțca – Ungheni, iar fără finalizarea acestei porțiuni, A7 se va intersecta cu ea însăși.
La începutul săptămânii viitoare, asociațiile pro-autostradă din Iași intenționează să lanseze un apel pentru deblocarea întregului proiect de autostradă A8, liderii acestor organizații avertizând inclusiv că vor organiza proteste în cazul în care CNAIR nu va lua măsuri pentru deblocarea investiției.