Autostrada A8, între optimism politic și realitatea de pe teren: cine are dreptate? Iată ce spun politicienii ieșeni

Xpress
5 Min Read

Disputele privind stadiul Autostrăzii Unirii (A8) și riscul pierderii finanțărilor europene a speriat opinia publică din Moldova, în contextul în care autoritățile centrale și locale oferă evaluări contradictorii ale situației. Pe de o parte, reprezentanții societății civile vorbesc despre blocaje administrative, termene imposibil de respectat și finanțări în pericol. Pe de altă parte, liderii PSD Iași susțin că „riscul este zero”, iar proiectele sunt în siguranță.

Cătălin Urtoi: doar două loturi din A8 sunt în execuție, restul rămân în aer

Cătălin Urtoi, membru al asociației „Împreună pentru A8” și fost consilier în Ministerul Transporturilor, a publicat marți, 1 iulie, un bilanț detaliat al celor 13 loturi ale Autostrăzii A8, de la Târgu Mureș la Pod Ungheni. Potrivit acestuia, doar două loturi sunt efectiv în execuție – Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și Vânători Neamț – Moțca (30 km), ambele finanțate prin PNRR, dar cu risc major de pierdere a banilor europeni din cauza întârzierilor.

„Dacă Comisia Europeană nu va accepta prelungirea cu 18 luni a PNRR, atunci cele două loturi vor trebui finanțate din bugetul de stat și Programul Transporturi 2021–2027, un program deja supraîncărcat”, a avertizat Urtoi, într-o postare publică. Restul de 11 tronsoane se află fie în etapa de licitație, fie în faza de proiectare, cu termene de execuție ce se întind până în 2032. Valoarea totală a investiției pentru întregul traseu este estimată la 10,2 miliarde euro.

Adrian Covăsnianu: Moldova are doar 1,24% din autostrăzile țării

Într-un mesaj public postat luni, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, a acuzat că Moldova este sistematic ignorată în marile investiții de infrastructură. Potrivit acestuia, în cei 18 ani de apartenență la Uniunea Europeană, regiunea istorică a Moldovei a primit doar 16,27 km de autostradă – reprezentând 1,24% din întreaga rețea națională.
Covăsnianu a criticat și decizia Guvernului de a elimina din PNRR două secțiuni esențiale ale A8 – Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț – pe motiv că nu se poate atinge un progres fizic suficient până în 2026. „Flancul estic este tratat doar ca lozincă politică. Moldova nu este o prioritate reală, în ciuda importanței sale strategice în cadrul NATO și al Uniunii Europene”, a afirmat acesta.

Bogdan Cojocaru: „Riscul este zero”. Toate tronsoanele A8 sunt finanțabile

În replică, liderul PSD Iași, deputatul Bogdan Cojocaru, a susținut luni, într-o postare pe Facebook, că riscul de pierdere a finanțării pentru A7 și A8 este „zero”, în urma unei discuții pe care ar fi avut-o cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Ministrul a transmis clar că lucrările pe A7 și A8 continuă cu bani europeni. Există discuții pentru prelungirea PNRR cu 18 luni, iar dacă nu se finalizează în termen, vor fi identificate alte surse de finanțare. Toate contractele A8 sunt finanțabile”, a afirmat Cojocaru. El a mai precizat că pentru tronsoanele A8 din județul Iași „nu există niciun risc” să nu fie semnate contractele de execuție.
De asemenea, Cojocaru a criticat faptul că de fiecare dată când guvernarea este dominată de politicieni din Ardeal, proiectele Moldovei întâmpină obstacole. „Domnul Bolojan și alți lideri din zona Bihorului nu ar trebui să negocieze interesele Moldovei în favoarea propriilor județe. Ardealul a primit finanțare consistentă în ultimii 30 de ani. Acum e rândul Moldovei”, a spus acesta într-un interviu acordat postului Radio HIT.

Pîslaru: PNRR nu este prelungit automat. A8 nu mai apare în simularea CE

Atenționări importante vin și din partea ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru. Acesta a precizat sâmbătă că prelungirea termenului de implementare a PNRR nu este garantată și că mai multe tronsoane din A8 – inclusiv Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț – au fost deja eliminate din simularea Comisiei Europene.
Această declarație contrazice, cel puțin parțial, optimismul afișat de PSD Iași. De altfel, specialiștii în fonduri europene susțin că eventualele prelungiri ale PNRR vor fi condiționate de progresul fizic al lucrărilor și că sursele alternative de finanțare nu sunt nici sigure, nici suficiente. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Un secretar de stat ieșean a ieșit discret din funcție, în plin scandal și proteste

Un secretar de stat ieșean a ieșit discret din funcție, în plin scandal și proteste

Generalul care a condus Brigada 15 Mecanizată Iași s-a retras. Armata rămâne fără lideri cu experiență

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *