Avertisment: tronsonul ieșean al Autostrăzii A8 riscă să piardă finanțarea prin programul SAFE

Xpress
3 Min Read
FOTO: La apelul lui Urtoi au răspuns deocamdată deputații Maricel Popa (PSD) și Stefan Tanasă (USR)

Activistul ieșean Cătălin Urtoi, membru al asociației civice „Hai că se poate” și reprezentant în Consiliul de Administrație al CNIR, trage un semnal de alarmă privind riscul ca tronsonul ieșean al Autostrăzii Unirii (A8) să piardă finanțarea europeană prin programul SAFE – Security Action for Europe. El a invitat la o implicare mai mare pe șefii partidelor din Iași: Alexandru Muraru (PNL), Bogdan Cojocaru (PSD) și Ștefan Tanasă (USR).

Într-o postare publicată miercuri, 8 octombrie 2025, Urtoi atrage atenția că birocrația și întârzierile în evaluarea licitațiilor pentru tronsoanele Moțca–Lețcani–Ungheni ar putea duce la depășirea termenului-limită de finalizare a lucrărilor, stabilit la 31 decembrie 2030.

„Există riscul ca acest tronson să nu se încadreze cu finalizarea execuției, dacă se va menține prin SAFE acest termen”, a precizat Urtoi, amintind că situații similare au dus la pierderea finanțării pentru loturile Târgu Mureș–Miercurea Nirajului și Vânători Neamț–Moțca din cadrul PNRR.

Conform datelor prezentate, procedurile pentru loturile Moțca–Târgu Frumos (27 km) și Târgu Frumos–Lețcani (28,6 km) au fost prelungite, ceea ce, combinat cu perioadele pentru contestații, avize și autorizații, ar putea împinge termenul de execuție peste limita impusă. În plus, alte două loturi, Iași–Golăești și Golăești–Pod Ungheni, au licitațiile suspendate.

Urtoi solicită o reacție urgentă din partea liderilor locali ai coaliției de guvernare – Alexandru Muraru (PNL), Bogdan Cojocaru (PSD) și Ștefan Tanasă (USR) – pentru formarea unui grup comun de acțiune la nivel central.

„Acum este momentul să acționăm împreună și să prevenim un eșec, până nu este prea târziu! Viitorul se construiește, viitorul nu se așteaptă!”, a transmis Cătălin Urtoi.

Activistul propune organizarea unei întâlniri la București, în următoarea săptămână, cu reprezentanți ai CNIR, Ministerului Transporturilor, MIPE și Ministerului Finanțelor, pentru clarificarea stadiului proiectului și stabilirea unui calendar realist al lucrărilor.

Autostrada A8 – denumită și Autostrada Unirii – reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din regiunea Moldovei, urmând să asigure legătura între Târgu Mureș și Ungheni, pe o distanță de peste 300 de kilometri. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Iașul rămâne izolat rutier. A8 și A7 sunt în colaps, liderii ieșeni nu au putere la București

Noi promisiuni guvernamentale pentru A8 și A7 din Moldova | România propune Bruxelles-ului finanțarea lor în contextul războiului din Ucraina

A7 și A8, scoase parțial din PNRR. Cătălin Urtoi: „Pe tronsonul de la Iași avem ZERO lei bugetați în 2025”

Share This Article
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *