Din cei 319 kilometri ai Autostrăzii A7 dintre Ploiești și Pașcani, finanțați prin PNRR, se poate circula acum pe aproximativ 195 de kilometri. Restul de 124 de kilometri sunt programați pentru 2026. Asta înseamnă că, la final de 2025, autostrada s-a oprit la depărtare mare de județul Iași, deși calendarul indica faptul că trebuia să ajungă la Pașcani. Dar de ce A7 nu a ajuns încă la Pașcani?
VIDEO: Afaceristul Dorinel Umbrărescu știe că „s-a întins” prea mult cu contractele pentru construirea de autostrăzi
UMB, antreprenorul general al Autostrăzii A7, a anunțat public că lucrările vor continua în 2026 într-un calendar etapizat. Potrivit declarațiilor făcute de Dorinel Umbrărescu, sectorul Adjudu Vechi–Săbăoani, aproximativ 95 de kilometri, ar urma să fie finalizat până la 31 august 2026. Ultimii 27 de kilometri, până la Pașcani, sunt programați pentru 22 decembrie 2026. Discuția a avut loc în timpul unei vizite pe teren realizate împreună cu Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor și Infrastructurii în Guvernul Ilie Bolojan.
Scenariul este unul optimist și depinde de deschiderea autostrăzii „în trepte”, pentru a nu pierde finanțarea nerambursabilă din PNRR. În acest calcul, sectorul până la Răcăciuni ar putea fi deschis în primăvara lui 2026, urmat de Bacău, iar tronsonul critic ar fi cel până la Săbăoani, care trebuie finalizat până la finalul verii pentru a respecta condițiile de finanțare.
Întârzierile sunt însă evidente dacă sunt comparate cu termenele contractuale. Contractele pentru cele șase loturi dintre Focșani și Pașcani au fost semnate între decembrie 2022 și februarie 2023. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în primăvara lui 2023. Fiecare tronson are un termen de execuție de 30 de luni, fără etapă separată de proiectare. Asta însemna finalizări în toamna lui 2025.
La final de an, doar o parte din aceste obiective a fost atinsă. Tronsoanele din sud sunt aproape de final, dar dincolo de Bacău progresul scade vizibil. Pe ultimele trei loturi, stadiul fizic abia depășește 40 la sută, iar unul dintre segmente se apropie de 70 la sută, insuficient pentru o deschidere rapidă.
Această situație readuce în discuție capacitatea de execuție a UMB. Avansul de pe A7 a fost realizat, ca și în anii anteriori, prin concentrarea resurselor pe acest proiect, în detrimentul altor șantiere. În 2024, compania a livrat aproape 100 de kilometri de autostradă și drum expres. În 2025, bilanțul scade la aproximativ 66 de kilometri, cu posibilitatea ca alte deschideri să fie împinse la începutul lui 2026.
În paralel, s-au acumulat restanțe importante pentru firma lui Umbrărescu. Tronsoane din Autostrada A3, contractate încă din 2020, au depășit de mult termenele inițiale. Drumul expres Galați–Brăila, contractat în 2021, a fost amânat succesiv. Un sector din A0 Nord a ratat, la rândul său, termenul din 2025. Toate aceste întârzieri apasă asupra anului 2026, când UMB va trebui să livreze nu doar restul A7, ci și proiecte restante, însumând peste 180 de kilometri.
Pentru Moldova, miza nu se oprește la Pașcani. Continuitatea Autostrăzii A7 spre Suceava depinde de semnarea contractelor pentru tronsoanele câștigate de UMB, condiționată de confirmarea finanțării prin Programul SAFE al Uniunii Europene. În același timp, compania este implicată și pe Autostrada A8, unde lucrează pe tronsonul Leghin–Moțca și este implicată într-o dispută contractuală pentru sectorul Moțca–Târgu Frumos. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Autostrăzile A7 și A8 prin programul SAFE. Finanțare sigură sau așteptări premature pentru Moldova?
