Ieșeanul Adrian Covăsnianu a fost secretar de stat și este expert în infrastructură mare, mobilitate urbană și planificare teritorială. El spune că lucrările la autostrăzile Moldovei sunt întreprinse foarte lent de către Ministerul Transporturilor și Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Vestea bună este că s-au reluat ședințele de ‘progres’! Vestea mai puțin bună este că nu prea avem progres!
O nouă ședință la CNAIR privind monitorizarea proiectelor de infrastructură rutieră în Moldova!
𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚/𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐀𝟕/𝐃𝐗 𝐏𝐚ș𝐜𝐚𝐧𝐢-𝐒𝐮𝐜𝐞𝐚𝐯𝐚-𝐒𝐢𝐫𝐞𝐭 (𝟏𝟎𝟏 𝐤𝐦)
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic în lucru.
a) 𝑃𝑎ș𝑐𝑎𝑛𝑖-𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎
Studiul de Fezabilitate (revizia 0) a fost predat în dexemnrie 2023. CNAIR a emis observații.
Acordul de Mediu a fost obținut în 21.11.2023.
Studiile geotehnice sunt finalizate dar nu sunt toate aprobate de CNAIR.
Documentația pentru identificare proprietari necesită actualizare cu grila din 2024.
b) 𝑆𝑢𝑐𝑒𝑎𝑣𝑎-𝑆𝑖𝑟𝑒𝑡
Studiul de Fezabilitate (3 loturi) a fost transmis în 12.2023. CNAIR a emis observații la lotul 1 și e in analiză cu loturile 2 și 3.
Studiile geotehnice nu sunt finalizate (lipsesc 24 metri liniari).
Procedura de mediu avansează după dezbaterile publice de anul trecut de la Suceava și Siret.
Proiectarea acestui tronson necesită accelerare, obținere Acord de Mediu, inclusiv avizare (CTE CNAIR, CTE MT, Aviz Interministeriala, HG de Indicatori) deoarece are o oportunitate de finanțare a execuției determinată de contextul războiului din Ucraina.
Conform autorităților centrale, autostrada Pașcani-Suceava-Siret are resurse financiare asigurate din Programul Transport 2021-2027.
𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟖 𝐔𝐧𝐠𝐡𝐞𝐧𝐢-𝐈𝐚ș-𝐓ârgu 𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭.
✔𝑎) 𝑝𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖 (1,1 𝑘𝑚)
Fază Proiect: licitația de Proiectare și Execuție
În ciuda eforturilor din anii 2020 (soluție construire în arie protejată), 2021 (reluare contract pe procedura de mediu) și deși avem finanțare asigurată (CEF2-Mecanismul de Interconectarea Europei), licitația de Proiectare și Execuție este suspendată de 4 luni (09.2023). Conform informațiilor neoficiale există multe clarificări în această etapă embrionară.
Durata contractului: 24 de luni (6 luni-proiectare+18 luni-execuție lucrări)
✔𝑏) 𝑈𝑛𝑔ℎ𝑒𝑛𝑖-𝐼𝑎și𝑖-𝑇ârgu 𝑁𝑒𝑎𝑚ț (100,14 𝑘𝑚)
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Analiza Multicriterială este avizată în CTE CNAIR și traseul este definitivat (final).
Deși campania de foraje geotehnice este finalizată, încă nu avem rezultatele laboratoarelor pentru tronsoanele Lețcani-Dn24, DN24-pod Ungheni.
Cuantificare întârziere: 19 luni la SF, 10 luni în procedura de mediu.
Noul termen de predare SF: 02.2024.
Termen estimat de finalizare contract Proiectare Completă : 03.2025 (46 luni față de cele 25 luni inițiale!!!).
Întârziere noi peste întârzierile existente!
Licitația pentru drumurile de legătură de la autostrada A8 la SRU și Aeroportul Iași (anunțată și asumată ca rezolvată din septembrie 2023) încă nu este contractată.
✔𝑐) 𝑇𝑔. 𝑁𝑒𝑎𝑚ț-𝑇𝑔. 𝑀𝑢𝑟𝑒ș (211 𝑘𝑚): 3 secțiuni (S S2, S3)
𝑆1 – 𝑠𝑒𝑐ți𝑢𝑛𝑒𝑎 1
Fază Proiect: Proiectare+Execuție (în procedură de achiziție publică). Stadiu: contestată. Se așteaptă decizia de la Curtea de Apel București. Termen: 16 februarie 2024. Din păcate șanse mari să nu avem respectată condiția din PNRR: dare în exploatare la finele lunii iunie 2026.
𝑆2 – 𝑠𝑒𝑐ț𝑖𝑢𝑛𝑒𝑎 2
Deși avem Hotărârea de Guvern pentru Aprobarea Indicatorilor Tehnico-Economici încă de la începutul lunii decembrie 2023, licitațiile de Proiectare și Execuție nu vor fi lansate prea curând deoarece nu sunt adjudecate, finalizate și aprobate procedurile cu Auditul de Siguranță Rutieră pe toate cele 6 loturi. Rezultatul: lansarea licitației (promisă ca certă pentru luna decembrie 2023) se amână cu cel puțin 60 de zile!
𝑆3 – 𝑠𝑒𝑐𝑡ți𝑢𝑛𝑒𝑎 3
Fază Proiect: Licitație de Proiectare+Execuție (în procedură de achiziție publică)
Deși avem antreprenor contractat (Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade.), încă nu avem decizia oficială de începere (Ordinul de Începere Lucrări lipsește!). Reamintesc faptul că secțiunea propusă de Moldova vrea autostrada în 2020 și inclusă în 2021 în PNRR are o perioada de implementare de 30 luni (6 luni Proiectare+24 luni Execuție).
𝐈𝐈𝐈. 𝐀𝐮𝐭𝐨𝐬𝐭𝐫𝐚𝐝𝐚 𝐀𝟏𝟑 𝐁𝐫𝐚𝐬𝐨𝐯-𝐁𝐚𝐜𝐚𝐮 (𝟏𝟔𝟓 𝐤𝐦)
Fază Proiect: Licitație pentru Finalizarea Studiului de Fezabilitate
Stadiu: La 9 luni de la lansarea licitației, încă suntem în etapa de evaluare oferte.
Termen estimat elaborare Studiu de Fezabilitate – 24 luni
𝐈𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐁𝐚𝐜𝐚𝐮 – 𝐏𝐢𝐚𝐭𝐫𝐚-𝐍𝐞𝐚𝐦𝐭 (𝟓𝟐 𝐤𝐦)
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate
Studiile geotehnice sunt realizate și aflate în analiză la CNAIR, unele fiind deja aprobate.
Studiul de Fezabilitate este estimat a se finaliza în martie 2024.
Procedura de mediu este demarată, recent având loc dezbaterile publice.
𝐕. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐅𝐨𝐜𝐬𝐚𝐧𝐢-𝐁𝐫𝐚𝐢𝐥𝐚 (𝟕𝟔 𝐤𝐦)
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate
Studiul de Fezabilitate (revizia 2) a fost înaintat către CNAIR în decembrie 2023.
Traseul este definitivat.
Procedura de mediu este în desfășurare, fiind depus anterior memoriul de prezentare.
𝐕𝐈. 𝐃𝐫𝐮𝐦𝐮𝐥 𝐄𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬 𝐓𝐢𝐬oț𝐚-𝐀𝐥𝐛𝐢𝐭𝐚 (𝟏𝟔𝟎 𝐤𝐦)
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate
Traseul este definitivat pe județul Vaslui, însă în județul Vrancea și Galați se așteaptă acceptul u.a.t.-urilor tranzitate.
Procedura de mediu nu avansează până nu avem un traseu definitivat și acceptat de toate u.a.t.-urile tranzitate.
𝐕𝐈𝐈. 𝐕𝐚𝐫𝐢𝐚𝐧𝐭𝐚 𝐝𝐞 𝐎𝐜𝐨𝐥𝐢𝐫𝐞 𝐈𝐚𝐬𝐢 𝐄𝐬𝐭
Fază Proiect : Studiu de Prefezabilitate (PSF) + Studiu de Fezabilitate (SF)
Niciun progres față de ședința din noiembrie 2023.
Se așteaptă răspunsul favorabil de la Ministerul Finanțelor, apoi va demara Studiul de Fezabilitate. În scenariul extrem de pozitiv, către finalul anului 2024 s-ar putea finaliza și aviza Studiul de Fezabilitate.