După 20 de ani, începe construcția podului de la Ungheni. Tronsonul A8 Ungheni – Lețcani, încă blocat

Xpress
5 Min Read

Pe 26 aprilie 2025 vor începe lucrările la primul pod rutier cu patru benzi peste Prut, un proiect strategic pentru România și Republica Moldova. În lipsa unei conexiuni rutiere directe, investiția riscă să rămână izolată, în timp ce tronsonul A8 Ungheni–Lețcani bate pasul pe loc.

După aproape 20 de ani de planificare și demersuri instituționale, România și Republica Moldova vor demara oficial, pe 26 aprilie 2025, construcția primului pod rutier cu patru benzi peste Prut, între localitățile Golăiești (județul Iași) și Ungheni (Republica Moldova). Proiectul marchează o premieră în infrastructura transfrontalieră dintre cele două țări și este considerat de autorități o investiție strategică pentru dezvoltarea regională și conectivitatea europeană.

Cu o lungime de 130,6 metri pe partea românească și o valoare estimată la 33,6 milioane de lei, noul pod va deservi traficul internațional și va include atât lucrări de artă, cât și măsuri de protecție a mediului. Autorizația de construire, emisă de Ministerul Transporturilor prin Ordinul nr. 28/08.05.2025, reprezintă o etapă concretă în avansul coridoarelor est-vest de transport, vizând conexiuni rutiere extinse către Chișinău și, pe termen lung, Odessa.

Un proiect lung așteptat

Primele inițiative privind acest pod au fost lansate în 2006, în cadrul unui studiu transfrontalier coordonat de echipa S.C. Habitat Proiect S.A. Printre promotorii proiectului s-a aflat și ieșeanul Adrian Covăsnianu, geograf-urbanist și fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

„A fost nevoie de aproape 20 de ani de la idee la realitate teritorială”, a precizat Covăsnianu într-o postare pe rețeaua Facebook, subliniind că proiectul a fost susținut prin cercetări multidisciplinare și planificare strategică.

Covăsnianu mai spune că, de-a lungul timpului, proiectul a trecut prin mai multe etape esențiale:

2015: Lansarea studiului de fezabilitate

2016: Depunerea documentației pentru evaluarea de mediu

2017–2020: Blocaje procedurale

2020: Deblocarea proiectului prin OUG 105/2020

2022: Emiterea acordului de mediu

2024: Semnarea contractului de proiectare și execuție

Conectivitate incertă: Podul riscă să ducă „spre nicăieri

Deși proiectul podului avansează, conectivitatea acestuia cu rețeaua de autostrăzi rămâne incertă. Tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni, parte esențială a Autostrăzii A8, nu are încă o licitație lansată și nu a fost introdus pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație al CNIR, în ciuda documentațiilor tehnice aflate în curs de finalizare.

Potrivit societății civile, întârzierea acestui tronson ar putea transforma podul într-o construcție izolată, lipsită de utilitate practică. În același timp, Spitalul Regional de Urgență din Iași riscă să nu beneficieze de o legătură rutieră rapidă.

Idee nouă: pachet transfrontalier de finanțare

Pentru a evita blocajele administrative, în mediul guvernamental se discută ideea unui pachet comun de finanțare România–Republica Moldova, care să includă atât tronsonul Lețcani–Ungheni, cât și autostrada Ungheni–Chișinău–Odessa. Însă lipsa unui calendar clar și a unor surse de finanțare concrete ridică semne de întrebare cu privire la fezabilitatea acestei soluții.

În Republica Moldova, proiectul autostrăzii este încă în stadiu incipient, fiind semnat doar un acord pentru studii de fezabilitate cu Banca Europeană de Investiții. Costurile estimate depășesc 2,8 miliarde de euro pentru cei peste 300 de kilometri ai traseului până la Odessa.

Autostrada A8: progrese în vest, stagnare în est

Pe alte tronsoane ale Autostrăzii A8, lucrările au avansat: sectorul Moțca–Leghin este în execuție, cu un progres fizic de 12%, iar contractul pentru lotul montan Ditrău–Grințieș a fost semnat în martie. Cu toate acestea, tronsonul care ar trebui să lege Iașul de podul de la Ungheni rămâne suspendat între documentații neterminate și strategii neclare.

Începerea lucrărilor la podul de la Ungheni reprezintă un pas important pentru infrastructura strategică a regiunii, însă pentru ca investiția să își atingă potențialul, este necesară deblocarea urgentă a tronsonului rutier Lețcani – Iași – Ungheni. În absența acestuia, există riscul ca un proiect cu valoare geopolitică și economică semnificativă să devină o construcție simbolică, dar nefuncțională. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Iată cât „costă” o operație pe cord, la Iași! Trei medici și managerul Institutului de Boli Cardiovasculare, suspectați că ar fi luat mită

25.000 de oameni pe 1 km de blocuri-turn în cartierul Dacia. Un consilier local construiește în haosul urbanistic din Iași

Iașul, fără protecție în caz de război. Cine vor fi cei 1,2% dintre ieșeni care vor prinde loc în buncăre în caz de atac aerian?

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *