La șapte ani de la promulgarea legii Autostrăzii Unirii (Legea 291/2018), proiectul strategic care ar trebui să lege Transilvania de Moldova și Republica Moldova printr-o infrastructură modernă de transport se află într-un stadiu avansat de planificare, dar cu progrese inegale pe teren.
Autostrada A8 – Tg. Mureș – Iași – Ungheni – este împărțită în mai multe loturi gestionate de CNAIR și CNIR, fiecare cu propriul calendar, surse de finanțare și nivel de risc în ceea ce privește respectarea termenului final de 31 decembrie 2030.
Progrese notabile
Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): lucrările de execuție au demarat recent, pe 15 mai 2025, fiind finanțate prin PNRR. Totuși, durata contractuală de 24 luni depășește termenul limită PNRR (31 august 2026), ceea ce înseamnă că lotul ar putea fi finalizat în 2027, cu condiția unei monitorizări stricte.
Vânători Neamț – Moțca (30 km): de asemenea, finanțat prin PNRR, acest lot este în execuție și are șanse reale să fie primul finalizat până în 2026, dacă antreprenorul UMB menține ritmul de lucru.
Podul de la Ungheni și punctul vamal (1 km): lucrările au început la finalul lunii aprilie 2025, cu finanțare asigurată prin programul european CEF. Este unul dintre cele mai sigure obiective din punct de vedere al respectării termenului legal.
Loturi în execuție sau în pragul demarării
Mai multe tronsoane importante au deja contracte semnate și urmează să înceapă lucrările:
Sărățeni – Joseni (32,4 km): urmează semnarea contractului cu UMB, iar durata totală de 54 luni permite încadrarea în termenul legal.
Ditrău – Grințieș (37,9 km) și Pipirig – Vânători Neamț (19,3 km): contracte semnate, dar lucrările nu au început încă. Se pot încadra în termen cu condiția unei mobilizări rapide.
Miercurea Nirajului – Sărățeni (23 km): În perioada de contestații după desemnarea câștigătorului. Se estimează finalizarea până în 2030.
Loturi în licitație sau cu întârzieri
Există însă și loturi care riscă să nu fie gata până în 2030:
Grințieș – Pipirig (31,5 km) și Moțca – Tg. Frumos (27 km): se află în licitație și, din cauza duratei mari de execuție și a etapelor procedurale, prezintă un risc ridicat de neîncadrare în termenul legal.
Tg. Frumos – Lețcani (28,6 km): licitația este suspendată, ceea ce întârzie semnificativ proiectul. Doar o secțiune de 10 km ar putea fi finalizată mai devreme, în 2028.
Lețcani – DN 24 (Iași) și DN 24 – Golăești (30,4 km cumulat): aprobate pentru demarare, dar fără procedură lansată încă. Din cauza duratei de 46 luni pentru fiecare, nu vor putea fi finalizate până în 2030.
Golăești – Vamă Ungheni (2,77 km): se va încadra în termen, dar este necesară o derulare eficientă a achiziției publice.
Perspective și concluzii
În prezent, din cele 14 loturi care formează Autostrada Unirii A8, doar o parte au șanse reale de a fi finalizate până în 2030. Deși unele proiecte avansează, altele întâmpină întârzieri semnificative, fie din cauza procedurilor administrative, fie a riscurilor financiare. Finanțările actuale provin în principal din PNRR, Programul Transport 2021-2027 și bugetul de stat, însă pe termen lung vor fi necesare și surse suplimentare.
Pentru ca acest proiect major de infrastructură să devină realitate în termenul stabilit de lege, este esențială o monitorizare continuă, mobilizare exemplară a antreprenorilor și implicare activă a autorităților centrale și locale. (Vlad Mirea)
CITIȚI ȘI
A8: Repornește licitația pentru tronsonul Moțca – Târgu Frumos, blocată de o firmă de apartament