Autostrada Unirii este „dezbinată” de întârzieri, blocaje, erori și lipsuri! Autostrada Unirii A8, o cale de dezvoltare necesară Moldovei Apusene și Răsăritene, se pierde în meandrele instituțiilor publice! Cel mai probabil, după alegeri, guvernanții vor „uita” de acest obiectiv.
În perioada 2020-2021 s-a realizat o strategie de implementare accelerată la propunerea asociației civice Moldova Vrea Autostradă – includerea a două secțiuni din sectorul montan al A8 în PNRR și restul sa fie finanțat din Programele Operaționale disponibile, adică Programul Transport 2021-2027 și posibilul exercițiu financiar post 2027.
Apoi s-a semnat, pentru prima dată în istoria autostrăzii A8 un contract de proiectare completă pe secțiunea Ungheni-Iași-Tg. Neamț.
Următoarea etapă a fost reluarea procedurii de mediu prin reactivarea contractuală pe Raport privind Impactul asupra Mediului (RIM) și Studiul de Evaluare Adecvată (SEA) creându-se premisele pentru obținerea Acordului de Mediu pentru podul de la Ungheni.
Autostrada A8 a fost inclusă în Planul Investițional cu finanțare considerabilă -2,4 miliarde de euro din PNRR + PT 2021-2027 și încă 4,18 miliarde de euro post pentru 2027.
Anii 2022, 2023 și 2024 au consemnat pe rând întârzieri, bâlbe, amânări din varii motive, mai mult sau puțin inventate, ca A8 să decelereze de pe un parcurs european, predictibil și firesc.
Singura speranță în acest interval (2022-2024) a fost aprobarea prin lege a indicatorilor tehnico-economici pentru sectorul montan către finele anului 2023 după cei peste patru ani și șase luni de elaborare și maturizare a Studiului de Fezabilitate.
„Etapa imediată, de ordinul săptămânilor, din noiembrie 2023 până în prezent, trebuia să consemneze lansarea rapidă a celor 159 de kilometri de drum rapid dintre Miercurea Nirajului și Leghin. Însă au trecut patru luni de așteptare însemnând o întârziere de neconceput, în contextul în care există resurse prevăzute în Bugetul Public pe anul 2024. Însă în același timp trebuie precizat că finanțările europene nu sunt disponibile la nesfârșit iar TIMPUL LUCREAZĂ ÎMPOTRIVA MOLDOVEI! Spre exemplu, sectorul ieșean, a contorizat în luna martie 2024 a 22-a lună de întârziere și se îndepărtează de la o săptămână la alta de finanțarea din Programul Transport 2021-2027. În același timp, alte regiuni, Muntenia, Banat, Crișana și Transilvania, mult mai bogate decât Moldova beneficiază de noi finanțări pentru a-și conserva și dezvolta avantajele economice dobândite deja, inclusiv cu sprijinul și taxele și impozitele colectate și de la nord de Milcov”, a atenționat Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Instituțiile publice ar trebui să lanseze cât mai rapid licitația pentru secțiunile rămase din sectorul montan Leghin-Ditrău-Miercurea Nirajului, să accelereze proiectarea sectorului ieșean Ungheni-Iași-Tg. Neamț. De asemenea, să se depășească etapa embrionară a licitației aferentă podului de la Ungheni. (Vlad MIREA)