Conest a început să „ciugulească” podul Socola, dar reparația capitală mai are de așteptat. Betonul este ”mâncat” până la armătură

Xpress
5 Min Read

Podul Socola, artera de intrare și ieșire din Iași prin Bucium, a intrat într-un șantier timid. Muncitorii firmei Conest au început lucrări de curățare a betonului degradat de sub pasaj, astfel încât armătura a devenit vizibilă. Însă intervenția este departe de ceea ce presupune modernizarea reală a structurii. Pe schelele amplasate sub pasaj, echipele de muncitori desprind bucățile vechi de beton, dar, deocamdată, grinzile nu pot fi atinse. Pentru înlocuirea acestora, circulația pe pod ar trebui întreruptă complet, iar acest lucru nu se poate face până când nu este gata drumul alternativ peste calea ferată de lângă pasaj.

Din 2019, când primarul Chirica vorbea despre necesitatea urgentă a modernizării podului Socola, până la o posibilă intervenție reală, în 2026, vor fi trecut șapte ani. În tot acest timp, traficul greu a continuat să degradeze structura, iar Primăria a alocat bani doar pentru lucrări de frezare și înlocuire a covorului asfaltic, prin Citadin, fără efect real asupra siguranței podului.

VIDEO: Urgență recunoscută din 2019, dar șantier abia în 2026

Istoria recentă a pasajului Socola este exemplul clasic al întârzierilor administrative. În 2019, primarul Mihai Chirica a comandat o expertiză tehnică, care a stabilit fără echivoc faptul că grinzile trebuie înlocuite de urgență. Un an mai târziu, în 2020, a fost atribuit contractul de proiectare. Execuția însă a fost lansată abia în 2023, iar termenul de finalizare a lucrărilor a fost stabilit după 18 luni. În aprilie 2024, Conest anunța că începe imediat șantierul și că în 2025 lucrarea va fi gata. Realitatea este cu totul alta: în 2025 podul abia este „zgândărit”, iar termenul realist pentru o intervenție de anvergură este împins cel puțin către 2026.

Pentru a putea fi schimbate grinzile, este nevoie ca traficul să fie deviat pe un drum provizoriu peste calea ferată, în apropierea pasajului. Deși în bugetul anual pe 2024 a fost prevăzut un milion de euro pentru această investiție, ca și cum ar fi urmat să fie gata în același exercițiu bugetar, în septembrie 2025 nici măcar licitația nu este adjudecată. Prima procedură a eșuat: Conest a depus o ofertă cu 30% mai mare decât valoarea estimată (7,5 milioane lei). Consiliul Local a fost nevoit să majoreze bugetul, dar chiar și așa, noua licitație este abia la început. Practic, podul Socola nu va putea fi închis și modernizat integral mai devreme de 2026 – la șapte ani după ce expertiza semnala pericolul.

Un șantier cu valoare de peste 41 milioane lei

Contractul de modernizare a pasajului Socola poartă denumirea „Reparații capitale infrastructură pasaj superior Socola” și are o valoare de 41,7 milioane lei. Executant este asocierea Conest SA – Arcada Company SA, lider fiind Conest, firma apropiată de Primăria Iași, care a primit în ultimii ani zeci de contracte de infrastructură. Beneficiar este Municipiul Iași, iar durata de execuție este prevăzută la 18 luni.

VIDEO Cozi uriașe la deschiderea unei covrigării în Bularga: sute de tineri au așteptat să prindă covrigi calzi


Construit în 1960 de Antrepriza Construcții Montaj nr. 2 – Brigada Iași, pasajul Socola a fost gândit ca o soluție pentru traversarea căii ferate Iași – Ungheni și pentru legătura cu sudul orașului. În 1985 a trecut printr-o reabilitare majoră, când a fost înlocuită suprastructura și carosabilul a fost lărgit la patru benzi.
Pasajul are o lungime totală de 464,4 metri, cu două rampe de acces distincte (119,5 metri spre Centru și 110,2 metri spre Socola). Suprastructura este alcătuită din grinzi prefabricate din beton precomprimat, continuizate pe două și trei deschideri, cu placă de suprabetonare turnată monolit. Carosabilul are 15,5 metri lățime, iar trotuarele pentru pietoni însumează 4,4 metri.

Conform proiectului tehnic, modernizarea presupune consolidarea pilelor și culeelor, înlocuirea grinzilor, modernizarea suprastructurii și refacerea rampelor de acces. În prezent, însă, se fac doar lucrări de curățare a betonului și pregătiri punctuale, în timp ce problema de fond – schimbarea grinzilor – rămâne blocată până la construirea drumului alternativ. (Doru Mihuleac)

CITIȚI ȘI

Podul Bucium, reparații inutile pe banii ieșenilor. Banii publici se varsă în conturile Conest

Piața Unirii, următorul mare șantier al firmei Conest SA? Licitație de 7,5 milioane lei din bugetul local

Primăria Iași vrea 30 de milioane de euro pentru mutarea liniei de tramvai pe Sf. Lazăr. Traficul din centru, blocat până în 2029

Share This Article
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *