Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că a primit trei contestații formulate de firma ieșeană Demo Strade Group AG SRL, în cadrul licitației pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 3, 4 și 5 ale Autostrăzii A8, pe segmentul Lețcani – Iași – Ungheni. Demersul riscă să perturbe calendarul stabilit de CNIR și să amâne atribuirea contractelor, într-un moment critic pentru realizarea coridorului rutier ce ar urma să lege Moldova de Republica Moldova prin punctul vamal de la Ungheni.
Tronsoanele în cauză fac parte din ultima secțiune a Autostrăzii A8, ce pornește de la Târgu Neamț (Moțca), traversează județul Iași și se încheie la granița cu Republica Moldova. Secțiunea are o lungime totală de aproximativ 88,8 kilometri, împărțită în cinci tronsoane distincte.
Contestațiile formulate de Demo Strade vizează următoarele loturi:
• Tronsonul 3 (Lețcani – DN24 Iași): 17,7 kilometri, 6 tuneluri, 18 poduri și pasaje, două noduri rutiere. Valoarea estimată: 6,2 miliarde lei.
• Tronsonul 4 (DN24 Iași – Golăiești): 12,7 kilometri, 2 tuneluri (cel mai lung – 1.730 metri), 12 poduri/pasaje, un nod de legătură. Valoarea estimată: 4,8 miliarde lei.
• Tronsonul 5 (Golăiești – Podul de la Ungheni): 2,77 kilometri, 2 poduri, un nod rutier. Valoare estimată: 315 milioane lei.
Toate cele trei tronsoane au fost lansate în licitație în luna mai 2025. Termenele limită stabilite pentru depunerea ofertelor variază între 28 iulie și 1 septembrie, însă pot fi amânate în funcție de evoluția procedurilor de soluționare a contestațiilor.
Demo Strade Group AG SRL este o societate înregistrată în municipiul Iași, activă în domeniul construcțiilor civile și industriale. În 2024, firma a raportat o cifră de afaceri de 43 milioane de lei și 64 de angajați, conform informațiilor publicate de Apix.ro. Firma a executat lucrări de infrastructură rutieră la scară locală, precum relocarea unor ronduri și puncte de întoarcere pe DN28, cum ar fi cel de la Mall Moldova dar nu are experiență în proiecte de anvergura unei autostrăzi de mare viteză.
În lipsa publicării oficiale a conținutului contestațiilor pe platforma SEAP, nu se cunosc în detaliu criticile aduse documentației de atribuire. Totuși, în astfel de situații, motivele invocate frecvent de firme sunt legate de condițiile restrictive din caietele de sarcini, criteriile de calificare sau modul de elaborare a fișelor de date.
Contestațiile depuse de Demo Strade vin la doar câteva săptămâni după un alt incident care a afectat procedura de atribuire pentru Tronsonul 1 (Moțca – Târgu Frumos). Atunci, o firmă din București – Kido Consult Proiect Construct SRL – a reușit să suspende temporar licitația, în ciuda faptului că avea un singur angajat și o cifră de afaceri de doar 1,4 milioane lei. Contestația, de doar două pagini și jumătate, a fost respinsă după 11 zile, pentru neplata cauțiunii obligatorii, conform prevederilor legale (Legea 101/2016 și OUG 34/2006). Cauțiunea, care trebuie achitată în termen de 5 zile lucrătoare, reprezintă o garanție financiară ce atestă buna-credință a firmei contestatare.
Acest precedent este relevant pentru cazul actual. În cazul în care Demo Strade nu achită la timp cauțiunea aferentă contestațiilor, CNSC este obligat să respingă cererile ca fiind inadmisibile. Deocamdată, nu a fost confirmat public dacă firma a îndeplinit această obligație procedurală. Este un aspect esențial care va decide dacă procesul se suspendă efectiv sau dacă licitațiile își urmează cursul firesc.
Contestațiile depuse în acest moment, dacă sunt însoțite de cauțiunile legale și dacă CNSC decide suspendarea procedurilor, pot duce la amânarea semnificativă a atribuirii celor trei tronsoane. Întrucât finanțarea este asigurată parțial prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), orice decalare a calendarului riscă să afecteze termenul-limită pentru semnarea contractelor și începerea lucrărilor. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI