Stațiile de încărcare pentru autobuzele electrice instalate recent în cartierul Dacia din municipiul Iași par desprinse dintr-un decor de film SF. Înalte, masive, cabluri groase de alimentare și elemente de iluminat integrate, aceste unități de încărcare rapide atrag imediat privirile trecătorilor, care nu sunt obișnuiți cu astfel de infrastructură futuristă în spațiul public. Dar dincolo de aspectul high-tech, investiția are o miză uriașă: reducerea poluării.
Potrivit Companiei de Transport Public (CTP) Iași, stațiile din Dacia fac parte dintr-un proiect mai amplu de electrificare a flotei. Până în prezent, orașul dispune de circa 44 de stații de încărcare, majoritatea amplasate în garajul din Tudor Vladimirescu. În cartierul Dacia, au fost montate stații de încărcare rapidă, capabile să încarce complet un autobuz în aproximativ 30 de minute. Restul stațiilor, de încărcare lentă, pot finaliza un ciclu complet în 4 ore.
VIDEO: Iată cum arată în prezent zona rondului capăt Dacia
Flota CTP Iași cuprinde aproximativ 170 de autobuze, dintre care 44-50 sunt electrice și circulă zilnic pe rutele urbane. Stațiile nou instalate în Dacia sunt destinate operării eficiente a acestora într-un cartier-cheie, care deservește un număr foarte mare de pasageri, încă dinainte de ora de vârf. Zonele din proximitatea pieței Dacia, Bulevardului Nicolae Iorga și traseele spre Tătărași sau Metalurgie sunt pritre cele mai aglomerate și intens tranzitate din municipiu.
Comparativ cu infrastructura de transport din alte orașe mari din România, Iașul se află într-o fază avansată privind electrificarea flotei urbane. Conform datelor publicate de CTP în 2024, un autobuz electric costă aproximativ 2 lei/km, față de peste 3 lei/km pentru autobuzele diesel. În plus, autobuzele electrice sunt mai silențioase, mai confortabile pentru pasageri și reduc emisiile de CO2.
Aspectul futurist al stațiilor din Dacia, surprins în imaginile video realizate zilele trecute, contrastează evident cu infrastructura veche din jur: asfalt peticit, trotuare deteriorate și rețele de cabluri aeriene. Astfel, stațiile de încărcare devin nu doar un punct tehnologic, ci și un semn vizual al tranziției pe care orașul o face către un transport urban sustenabil. (Vlad Mirea)
CITIȚI ȘI
Brigada de ATV-uri a magnatului Tolea: Iurcu era băut când a murit sâmbătă, într-o râpă din Dobrovăț