Șeful Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, Mugurel Laicu, afirmă într-o analiză publică faptul că traficul din municipiu a devenit „imposibil în anumite intervale de timp”. Declarațiile au fost făcute într-o postare pe Facebook.
„Municipiul Iași este un oraș cu un trafic imposibil în anumite intervale și paralizant în anumite perioade ale anului. Ca om responsabil, cred că înainte să acuzăm executivul ieșean trebuie să analizăm cauzele și efectele”, a scris Mugurel Laicu.
El spune că situația din Iași nu este singulară. „Congestie în trafic este și la București, și la Cluj, și la Brașov, Timișoara, Constanța. Sigur, la alt nivel, dar există blocaje frecvente”, afirmă șeful DRDP. Laicu susține că a făcut astfel de analize în mandatul de consilier local, însă „multe idei au rămas în stand by și nu s-a implementat nimic”.

Laicu arată că traficul scade în vacanțele școlare, semn că școlile generează un flux important de mașini. După-amiaza și în weekend apar alte vârfuri, în special spre Palas, hipermarketuri și parcurile din Copou.
O parte importantă a analizei vizează zona periurbană. „Zonele periurbane nu au suficiente supermarketuri, iar locuitorii sunt obligați să vină în municipiu pentru cumpărături. Lipsa serviciilor locale crește dependența de autoturism”, afirmă Laicu. El propune dezvoltarea policentrică, cu supermarketuri, școli, parcuri și centre comerciale construite în afara orașului. Șeful DRDP vorbește și despre blocajele de la școli. „Părinții care duc și iau copiii, trotuarele înguste și parcările insuficiente creează haos. Soluția este transportul școlar organizat și reglementarea fermă a parcărilor”, spune Laicu. Pentru intrările în oraș, el consideră esențiale sistemele inteligente de trafic și parcările park and ride.
Laicu afirmă că un transport public mai rapid și benzi dedicate pot reduce semnificativ numărul de mașini: „Mobilitatea alternativă și semaforizarea adaptivă sunt obligatorii dacă vrem să reducem blocajele de după-amiază”.
Analiza a generat reacții dure în secțiunea de comentarii. Un cititor îi reproșează lui Laicu lipsa investițiilor rutiere: „Nu mai încercați să justificați incompetența. Iașul nu are autostradă, centură și proiecte vitale, iar dvs. aveți tupeul să comentați”. Alt cititor afirmă că pasaje noi sunt soluția reală. „Construirea de pasaje este singura soluție. Podu Roș, Cotnari, Granit. Așa se descongestionează CUG, Nicolae Iorga, Socola, Bucium”.
Un ieșean povestește că a renunțat la tramvai. „Am avut două tentative de a merge cu tramvaiul CUG–Palas. Era supraaglomerat. În fiecare stație se stătea cinci-zece minute pentru că nu se închideau ușile. Până nu există condiții decente, oamenii nu vor renunța la mașină”.Un alt cititor întreabă dacă schimbarea programului parcărilor de reședință nu a stimulat intrarea mașinilor din periurban: „Modificarea din 24/7 în 16–8 a fost o invitație să vii din periurban cu mașina și să găsești loc de parcare în oraș”, a comentat un alt ieșean. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
VIDEO | S-a deschis traficul rutier pe drumul din spatele Moldova Mall către Miroslava
