Începe infernul rutier la intrările în Iași. Cozi uriașe la Metro și Bucium, iar studenții încă nu au sosit

Xpress
5 Min Read

Traficul la principalele două porți de intrare în Iași a devenit sufocant, deși anul universitar nici măcar nu a început. Cozile de mașini se întind dimineața și la prânz până la Metro, pe direcția Antibiotice, iar spre Bucium blocajele sunt și mai lungi. Locuitorii din Vișan spun că ajung să petreacă peste 45 de minute pe o distanță de doar 5 kilometri.


„Bucium sună cu jale: ediția an școlar 2025–2026! 45 minute pentru 5 km!”, a scris pe rețelele sociale Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. „Monitorizez traficul pe relația Vișan – Iași din octombrie 2024 și valorile de trafic de săptămâna aceasta sunt neașteptat de mari. Peste 45 minute pentru o distanță de 5 km. Un fel de mers nordic, maxim jogging lejer. Spre exemplu, strada Vișan a fost parcursă în 30 minute. Și da, există o propunere de semafor la intersecția dintre străzile Vișan cu Fermei. Pe estimările mele m-aș fi așteptat la asemenea valori abia din octombrie, nu din septembrie. E de reținut că încă nu au sosit studenții automobiliști, iar Sărbătorile Iașului ne fac cu ochiul! Se anunță vremuri grele, cel puțin din perspectiva imobilității urbane”, a avertizat acesta.

Acuși încep lucrările la FreeYa Mind, proiectul mamut către Vișani

La mijlocul lunii august, Consiliul Local Iași a aprobat, cu voturile PSD, PNL, AUR și CURAJ, documentația urbanistică pentru „Campusul FreeYa Mind”, unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare propuse în zona Bucium–Vișani. Decizia a fost luată fără ca dezvoltatorul, firma Extensive Network, să își asume în scris realizarea unui drum alternativ pe lângă Spitalul Socola, deși acest angajament fusese discutat anterior în comisiile de specialitate.

Campusul va fi construit pe 24 de hectare și prevede 4300 de apartamente, un campus educațional și centru de cercetare, un centru multifuncțional și o parcare subterană cu 5100 de locuri. Blocurile ar urma să aibă până la 16 etaje. În spatele afaceristului Cristian Berariu, inițiatorul proiectului, surse din mediul imobiliar indică implicarea lui Iulian Dascălu, proprietarul Iulius și Palas Mall.

Întrebările care ard

Experții în urbanism atrag atenția că strada Vișan – îngustă, cu o singură bandă pe sens și trotuar doar pe o parte – va prelua întreaga presiune a traficului generat de noul cartier. În Planul Urbanistic Zonal se admite că drumul „generează reducerea vitezei datorită profilului necorespunzător”, însă studiul de trafic nu oferă soluții concrete pentru intersecțiile Poitiers – Trei Fântâni – Vișan – Bucium, deja sufocate.

Într-o analiză publicată recent, Adrian Covăsnianu a ridicat o serie de întrebări esențiale:
– care va fi nivelul de serviciu pe strada Vișan după implementarea proiectului?
– de ce lipsesc din studiu intersecțiile din zonă?
– cum vor fi absorbite volumele de trafic generate de cele 4.300 de apartamente și 5.100 de locuri de parcare?
– cum s-a ajuns la un nivel de serviciu „acceptabil” (D) la intersecția DN 24 Family Market, când Șoseaua Bucium este deja a doua cea mai aglomerată arteră din Iași?
– unde este capitolul de prognoză a circulației și ce coeficienți de evoluție a traficului au fost folosiți?

Potrivit acestuia, în prezent viteza medie pe strada Vișan este de doar 7,8 km/h în timpul anului școlar, cu timpi de parcurs între 4 și 32 de minute pe o distanță de 2,1 km. „Oare cum vor arăta deplasările cotidiene după implementarea investiției?”, se întreabă Covăsnianu.

Soluțiile ignorate de autorități

Fostul secretar de stat consideră că autoritățile locale ar fi trebuit să impună dezvoltatorului un set de condiții minimale printr-un parteneriat public-privat: modernizarea și lărgirea străzii Vișan, construirea de trotuare pe ambele sensuri, realizarea unor drumuri alternative după modelul Mall Moldova, constituirea unui fond mutual pentru intersecțiile critice din Bucium și Poitiers – Trei Fântâni și suplimentarea mijloacelor de transport pe traseele 203, 30, 30B și 46.
„Fac un apel către autoritățile locale și factorii de decizie ca, în această etapă, să tratați cu atenție, responsabilitate și transparență totală analiza acestei investiții, având în vedere impactul semnificativ asupra mobilității persoanelor din zonă și asupra întregii comunități ieșene din sud”, scrisese pe Facebook înainte de votul consilierilor locali ieșeni, Adrian Covăsnianu. (Doru Mihuleac)

CITIȚI ȘI

Trotinetele electrice, o problemă mare în Iași I Copiii ‘zboară’ printre mașini cu 50 km/h I Iată ce spune legea

Astăzi, ziua cea mare pentru locuitorii din Vișan. Campusul FreeYa Mind, uriașul proiect imobiliar din Bucium, are toate șansele să fie votat

Reparații de mântuială pe Pasarela Bucium: gropile de pe trotuar, umplute cu asfalt frezat

Share This Article
Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *