Ne păcălește Guvernul cu Autostrada A8? Datele arată că da. Iată pe unde ar trece șoseaua, în județul Iași UPDATE

Xpress
8 Min Read

Tensiunile dintre conducerea executivă și Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) au escaladat și au ajuns în fața instanței. Directorul general Gabriel Budescu și mai mulți membri ai Consiliului, inclusiv președintele Cătălin Urtoi, sunt într-un conflict deschis după o serie de decizii controversate privind indemnizațiile.

În urma reducerii indemnizației directorului de către Consiliu, invocând restricțiile bugetare impuse de „ordonanța trenuleț”, Budescu a ripostat prin suspendarea totală a plăților pentru membrii CA care nu au participat la o ședință convocată de el. În replică, Cătălin Urtoi a contestat decizia la Tribunalul Iași, iar ceilalți administratori au depus acțiuni similare la București.

Scandalul vine într-un moment critic, când mai trebuie lansată licitația pentru segmentul de autostradă Lețcani-Ungheni de pe A8, iar conflictul riscă să întârzie acest proces.

Articol initial
Autostrada A8, un proiect vital pentru conectarea Moldovei cu vestul Europei, pare să rămână captivă într-un labirint birocratic și financiar, în ciuda promisiunilor guvernamentale. În timp ce alte regiuni beneficiază de investiții majore în infrastructură, Moldova continuă să fie tratată ca o zonă secundară pe harta proiectelor strategice. Deși două secțiuni A8 sunt incluse în PNRR, întârzierile și sursele finanțării pentru restul proiectului ridică semne serioase de întrebare asupra viitorului autostrăzii.

Concret, există bani doar pentru cele două secțiuni montane ale Autostrăzii A8, care sunt finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Însă progresul acestora pare a fi lent:
-Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) la care proiectarea este finalizată, iar contractul de execuție, în valoare de peste 2,46 miliarde de lei fără TVA, a fost atribuit pe 29 februarie 2024 constructorului turc Nurol. Termenul de finalizare este sfârșitul anului 2026;
-Leghin – Moțca (30 km) – Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 1 februarie 2024, cu termen de execuție de doi ani.
În cazul în care aceste două secțiuni nu sunt finalizate la timp, Comisia Europeană ar putea refuza decontarea cheltuielilor, ceea ce ar însemna că România va trebui să suporte costurile din bugetul de stat, deja aflat sub presiune.

Restul autostrăzii este dependent de împrumuturi și promisiuni electorale.
Statul român ar trebui să contracteze împrumuturi pe piețele financiare internaționale. Însă, având în vedere că România are deja cea mai mare primă de risc din Uniunea Europeană, costurile de împrumut ar fi semnificativ mai ridicate. În acest context, perspectivele finalizării integrale a A8 până în 2030 devin din ce în ce mai sumbre.

O parte dintre reprezentanții ONG-urilor care monitorizează proiectul autostrăzii sunt sceptici, susținând că bugetul de stat nu poate susține lucrările necesare, mai ales în condițiile în care proiecte din Vest, precum metroul din Cluj, ar fi prioritare. Blocajul de la tronsonul Lețcani – Ungheni ar fi un semnal clar că A8 nu se află printre prioritătile guvernului. Tronsonul Lețcani – Ungheni, care ar facilita traficul dintre Iași și granița cu Republica Moldova, nu a fost nici măcar scos la licitație pentru proiectare. Această întârziere coincide cu zvonurile privind redirecționarea fondurilor către alte proiecte din Vest. Încercările jurnaliștilor de a obține un răspuns pe această temă de la președintele PNL, Ilie Bolojan, unul dintre cei mai influenți lideri din Vest, au rămas fără rezultat. De altfel, conflictele și acuzațiile din interiorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) – instituția care gestionează construcția A8 pare să dinamiteze dezvoltarea infrastructurii zonei estice. Ieșeanul Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administrație al (CNIR), acuză faptul că fondurile pentru tronsonul Lețcani – Ungheni sunt direcționate către alte proiecte. În replică, conducerea CNAIR îl acuză pe Urtoi că și-ar fi mărit indemnizația de membru CA de la 5.000 de lei la 15.000 de lei lunar. În ultima perioadă, pare că Urtoi, simpatizant PSD, a devenit un ghimpe pentru ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, lider influent în același partid.

Puțini parlamentari ieșeni trag un semnal de alarmă: „0 lei pentru A8 în buget!”
Parlamentarii ieșeni critică lipsa finanțării pentru tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni, considerat esențial pentru fluidizarea traficului în zonă. Marius Bodea, senator USR, susține că guvernul a refuzat un amendament care propunea alocarea a 200 de milioane de lei pentru acest segment. În schimb, bugetul de stat pe 2024 a fost construit pe promisiuni fără acoperire, fără fonduri concrete pentru proiectele din Moldova.”0 (zero) lei alocare bugetară pentru sectorul din A8 Tg. Neamț – Iași – Ungheni, cel care ar rezolva și blocajele de la Podu Iloaiei. Am propus ca amendament al grupului parlamentarilor USR Iași, asumat la nivelul întregului nostru grup în cadrul comisiilor reunite de Transporturi din Parlament o alocare minimală de 200 de milioane de lei, adică aproximativ 40 de milioane de euro. Suma ar permite începerea plăților pentru proiectare și începerea execuției în toamna acestui an, după finalizarea licitației și ar reprezenta și o formă de presiune pentru începerea acestor lucrări. Coaliția de guvernare a respins acest amendament al Iașului și al Moldovei. Ciolacu și țuțerii săi continuă să mintă că fac deficit la buget pentru investiții, dar realitatea este că suntem într-o gaură financiară, ca țară, atât de mare, pentru că PSD și PNL au cheltuit în 2024 (an electoral) ceea ce vor plăti poate și copiii noștri, nu doar noi, în anii și deceniile care vin. Altfel, suntem în fața unui buget, per ansamblu, cu totul fantezist, iar grupurile politice care asigură majoritatea guvernamentală în Parlament vor să-l treacă pe repede-nainte, cu dezbateri puține. Asta ca să nu i se vadă goliciunea – multe promisiuni, puține resurse, îndatorare enormă prin deficit”, a spus Marius Bodea, senator USR.

În concluzie, A8 arată tot mai mult ca o promisiune electorală fără acoperire. De altfel, aituația actuală a Autostrăzii A8 ridică întrebări serioase despre angajamentele guvernului față de dezvoltarea infrastructurii Moldovei. În timp ce promisiunile continuă să curgă, lipsa acțiunilor concrete și a finanțării adecvate arată că A8 este, mai degrabă, o unealtă electorală decât un proiect real de infrastructură. În aceste condiții, moldovenii ar putea fi din nou păcăliți de un guvern care pare să-și îndrepte atenția și resursele către alte regiuni ale țării. (Vlad Mirea)

CITIȚI ȘI

Revoltă în piețele Iașului. Piețarii reproșează salariul de 25000 lei a șefului EcoPiața si creșterea taxelor pe tarabă (FOTO)

„Bătaie” pentru bilete de transport gratuite la Iași. Multe ajung în mâinile samsarilor romi, chiar la ușa instituției din Tătărași FOTO

EXCLUSIV Șeful pensionat al IPJ Iași a dat lovitura: s-a angajat iar la stat. Salariu și pensie mari. Iată cine este FOTO

Ședințe pe repede înainte la CJ Iași: Consilierii, anunțați cu doar o oră înainte

Share This Article
1 Comment
  • Asociatia #HaiCaSePoate a adresat minustrului, in mod direct, intrebarea legata de finantarea sectiunii Letcani – Ungheni si daca banii sunt dusi la metroul de la Cluj iar ministrul, in live pe TikTok, a raspuns clar ca nu se iau banii si ca intreg A8 are finantare prin PT plus loturi prin PNRR, alocarea de fonduri fiind facuta anual, in functie de estimarea lucrarilor care pot fi si realizate, in fiecare an.

    Se stie ca Romania nu are buget multianual asa ca o afirmatie ca nu sunt alocati banii este puerila si denota lipsa de cunoastere a modalitatii in care functioneaza bugetarea anuala.

    Asociatia #HaiCaSePoate dezminte afirmatiile precum ca ar face parte dintre cei care afirma ca bugetul de stat nu poate sustine investitiile si ca am fi sceptici!

    Bugetul de stat poate sustine si e atributul guvernantilor si al parlamentului sa se asigure ca asta se si intampla!

    #HaiCaSePoate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *