Procurorii ieșeni au început urmărirea penală in rem pentru vătămare corporală din culpă în cazul prăbușirii avionului ultraușor de tip Ikarus din zona Dancu. Pilotul Marian Chiriță, rănit grav în accident, a fost transferat la o clinică din Germania. Accidentul de la Dancu, produs pe 27 septembrie 2025, este al cincilea incident aviatic grav înregistrat în județul Iași în ultimele șase decenii.
Ancheta privind accidentul aviatic produs la sfârșitul lunii septembrie, în apropierea unei unități militare din Dancu, este în plină desfășurare. Procurorii de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iași au precizat că s-a dispus începerea urmăririi penale in rem, pentru infracțiunea de vătămare corporală din culpă, prevăzută de articolul 196 din Codul Penal. „În dosarul la care faceți referire s-a început urmărirea penală in rem pentru vătămare corporală din culpă, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 196 NCP. Pentru buna desfăşurare a anchetei se colaborează cu specialişti din cadrul Autorităţii de Investigații şi Analiză pentru Siguranța Aviației Civile și cu ofițeri ai Serviciului de Investigaţii Criminale din cadrul IPJ Iași. În acest moment al anchetei, persoanele implicate nu au nicio calitate procesuală”, au detaliat reprezentanții Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iași.
Potrivit aceleiași surse, alte informații vor fi comunicate abia după primirea raportului preliminar de la Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS).
Pilotul a fost transferat la o clinică din Germania
Pilotul avionului, Marian Chiriță, în vârstă de 53 de ani, a fost transferat la Clinica Universitară din Lübeck, în nordul Germaniei, pentru tratament de specialitate. În urma accidentului, acesta a suferit arsuri prin flacără pe aproximativ 55% din suprafața corpului, de gradele IIB–III. După mai multe zile de tratament în secția de chirurgie plastică a Spitalului „Sf. Spiridon” din Iași, medicii au decis, împreună cu autoritățile, transferul pacientului într-un centru medical de top, pentru a-i oferi cele mai bune șanse de supraviețuire. Transportul a fost efectuat cu o aeronava a Inspectoratului General de Aviație (IGAv), pe ruta București – Lübeck – București. Aeronava a decolat la ora 16:30 și a aterizat în Germania la ora 17:30 (ora locală).
Pasagerul aflat la bord, un ofițer de poliție, a scăpat cu traumatisme mai ușoare.
Tragediile aeriene din Iași. Cinci accidente în șaizeci de ani
Iașul are o istorie complicată în ceea ce privește incidentele aeriene. În ultimele șase decenii, cinci accidente majore au avut loc în județ, trei dintre ele soldându-se cu victime.
1. Mironeasa, 8 octombrie 1960 – Lisunov Li-2 (YR-TAX)
Primul accident aviatic cunoscut în județul Iași a avut loc în anul 1960, în zona comunei Mironeasa. Avionul de tip Lisunov Li-2, folosit pentru zboruri interne de linie, s-a prăbușit și a fost distrus complet.
Potrivit arhivelor, nu au existat victime, însă aeronava a fost declarată pierdere totală. Cauza exactă nu a fost făcută publică. Documentele vremii arată că accidentul a fost pus pe seama unei erori de pilotaj combinată cu defecțiuni tehnice la altimetru.
2. Ciric, 27 ianuarie 2005 – avion poștal Let L-410 UVP-E4 (HA-LAR)
La 45 de ani distanță, Iașul a fost scena unei noi tragedii. Un avion Let L-410 care efectua o cursă cargo pentru Poșta Română, pe ruta Budapesta – București – Iași, s-a prăbușit în pădurea Ciric, la aproximativ 300 de metri vest de turnul de control al aeroportului. Aeronava transporta circa 310 kg de colete poștale. Ambii piloți aflați la bord au murit pe loc.
Investigațiile ulterioare au arătat că, în condiții meteo dificile, echipajul a încercat o aterizare ratată (go-around), însă avionul a pierdut altitudine și s-a izbit de sol. Zăpada și ceața densă au contribuit la pierderea orientării spațiale.
Rămășițele aeronavei au fost colectate din pădure, iar imaginile accidentului au fost preluate de presa internațională.
3. Aroneanu, 9 ianuarie 2006 – elicopter SMURD EC-135 (MAI-302)
La un an după tragedia de la Ciric, un elicopter SMURD EC-135 s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Iași.
La bord se aflau patru membri ai echipajului – pilot, copilot, medic și asistent – care se întorceau dintr-o misiune de urgență.
Aparatul s-a prăbușit la aproximativ 2 kilometri de aeroport, în zona Aroneanu, și a luat foc la impact. Toți cei patru membri ai echipajului au murit.
Raportul final al anchetei a indicat drept cauză dezorientarea spațială a pilotului în condiții de vizibilitate extrem de redusă. Vremea nefavorabilă, cu ceață densă și rafale de vânt, a fost considerată un factor determinant.
Tragedia a avut un impact puternic la nivel național și a dus ulterior la îmbunătățirea procedurilor SMURD privind zborurile de noapte și condițiile meteo.
4. Tătăruși, 19 august 2017 – avion de acrobație
În 2017, în timpul unui show aviatic organizat pe un câmp din comuna Tătăruși, un avion de acrobație s-a prăbușit în timpul unei manevre la joasă înălțime.
Pilotul, un aviator experimentat, a murit pe loc, iar copilotul a fost grav rănit.
Martorii au declarat că aeronava a pierdut brusc altitudine în timpul unei rotiri și s-a prăbușit înainte de a putea redresa.
Ancheta tehnică a vizat inclusiv starea aparatului, vechimea motorului și respectarea procedurilor de siguranță pentru demonstrațiile aeriene. (Doru Mihuleac)
CITIȚI ȘI