Autostrăzile Moțca – Iași – Ungheni și Pașcani – Suceava – Siret vor fi incluse în programul european de apărare SAFE („Security Action for Europe”), anunțat marți de premierul Ilie Bolojan. Cele două coridoare rutiere ar fi considerate vitale atât pentru mobilitatea civilă cât și pentru cea militară și vor beneficia de finanțări dintr-un fond strategic constituit de Uniunea Europeană, în valoare totală de până la 150 de miliarde de euro. Contextul: segmentele moldovenești din A7 și A8 nu mai sunt eligibile în PNRR din cauza unor erori de procedură la achiziții publice, însă autoritățile promit alternative de finanțare.
Premierul a explicat în cadrul unei conferințe de presă, că infrastructura rutieră din nord-estul României capătă un rol esențial în actualul context geopolitic, fiind parte a unui sistem logistic european destinat susținerii Ucrainei și apărării flancului estic NATO. „România va putea fi un hub care să-și valorifice potențialul – atât portul Constanța, cât și o rețea rutieră care conectează estul țării de piețele din regiune. Autostrăzile care se duc spre nord-est, în speță Pașcani – Iași – Ungheni și Pașcani – Suceava – Siret, sunt incluse în acest plan strategic”, a afirmat marți Ilie Bolojan.
SAFE este primul pilon din programul ReArm Europe – Readiness 2030, strategia Comisiei Europene de a consolida industria de apărare și infrastructura cu dublă utilizare. Potrivit Guvernului României, proiectele propuse spre finanțare au fost stabilite de un grup de lucru condus de Cancelaria Prim-Ministrului, în consultare cu Administrația Prezidențială, MApN, MAI, Ministerul Transporturilor și alte instituții de securitate. Din totalul portofoliului transmis Comisiei Europene, aproximativ 30% vizează mobilitatea militară prin infrastructură, în timp ce restul constă în achiziții pentru industria de apărare.
Conform documentelor oficiale, împrumuturile acordate prin SAFE vor avea scadență lungă și dobânzi competitive, urmând să fie rambursate de către statele membre. Fondurile vor putea fi utilizate până la finalul anului 2030.
Situația tronsoanelor de autostrăzi moldovenești
În ceea ce privește stadiul lucrărilor, autostrada Pașcani – Suceava este segmentată în două tronsoane, ambele adjudecate de grupul UMB, dar fără contracte semnate la acest moment. Primul tronson, Pașcani – Roșcani (33 km), are o valoare de 3,1 miliarde lei, iar 12 kilometri traversează județul Iași. Al doilea tronson, Roșcani – Suceava (29 km), costă 2,9 miliarde lei. Raportul de atribuire a fost publicat în aprilie 2025.
Pentru Autostrada A8 – denumită și „Autostrada Unirii” – se află în desfășurare mai multe proceduri de achiziție publică. Tronsonul Moțca – Târgu Frumos (27 km, valoare estimată 6 miliarde lei) are termen de finalizare a evaluării pe 29 septembrie. Târgu Frumos – Lețcani (28,6 km, 5,5 miliarde lei) este evaluat cu termen de 24 septembrie.
Tronsoanele următoare sunt în diverse stadii de licitație:
Lețcani – Iași: termen deschidere oferte – 25 august, valoare estimată – 6,2 miliarde lei;
Iași – Golăiești: termen – 15 septembrie, valoare – 4,8 miliarde lei;
Golăiești – pod Ungheni: termen – 1 septembrie, cost estimat – 315 milioane lei.
Importanța strategică a podului peste Prut de la Ungheni a fost deja recunoscută anterior, fiind finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) în cadrul componentei de mobilitate militară.
„Nu mai e doar oportunitate economică, ci necesitate strategică”
Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, consideră că includerea A8 în programul SAFE poate accelera realizarea sa. „Autostrada A8 nu mai este doar o oportunitate economică, ci este o necesitate strategică. Sincronizarea între fondurile din SAFE și cele deja active, precum Programul Transport 2021–2027, este esențială pentru concretizarea acestui proiect vital”, a transmis Covăsnianu.
Într-un moment în care Ucraina devine epicentrul politicii de apărare europene, iar flancul estic al NATO este consolidat cu infrastructuri reziliente, Moldova se profilează drept un punct cheie de conexiune logistică între UE, Ucraina și Republica Moldova.
Anunțul Guvernului vine într-un context în care proiectele de infrastructură din nord-estul țării sunt departe de a fi finalizate. Licitațiile sunt în derulare iar întârzierile în semnarea contractelor și blocajele birocratice persistă.(Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Un tânăr din Republica Moldova s-a înecat în Prut și a fost scos din apă de către pompierii ieșeni