Podul de la Ungheni primește autorizație de construire, dar autostrada spre Iași rămâne blocată

Xpress
6 Min Read

Autostrada A8 avansează în unele zone, însă tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni este în continuare suspendat între documentații neterminate și strategii neclare. Podul rutier de la Ungheni, autorizat recent, riscă să fie conectat la… nimic.
Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire nr. 28/08.05.2025 pentru podul rutier peste Prut de la Ungheni, marcând o etapă concretă în realizarea infrastructurii transfrontaliere din estul țării. Lucrarea vizează o lungime de 130,6 metri pe partea românească, are o valoare estimată de 33,6 milioane lei și va include atât lucrări de artă, cât și intervenții de protecție a mediului.
Potrivit documentelor, lucrările vor începe la sfârșitul lunii aprilie, iar podul va fi primul construit peste Prut cu patru benzi de circulație, destinat traficului internațional. Este o investiție considerată strategică atât pentru România, cât și pentru Republica Moldova, în contextul extinderii coridoarelor de transport est-vest spre Chișinău și, în perspectivă, Odessa.

Autostrada prinde contur… dar nu la Iași

În același timp, proiectul Autostrăzii A8 – denumită și Autostrada Unirii – înregistrează progrese semnificative în alte zone. Lotul Moțca–Leghin (29,9 km), parte a capătului estic al autostrăzii, este primul sector aflat în execuție, cu un progres fizic de 12%, conform datelor CNAIR. Finanțat prin PNRR, acest tronson a primit autorizația de construire la începutul anului, iar lucrările au început în februarie 2025.
De asemenea, sectorul montan al A8 a trecut într-o nouă etapă: în martie a fost semnat contractul pentru lotul Ditrău–Grințieș, una dintre cele mai dificile secțiuni din punct de vedere tehnic. Împreună cu celelalte două loturi deja contractate (Moțca–Leghin și Târgu Mureș–Miercurea Nirajului), peste 40% din lungimea totală a porțiunii montane este acum acoperită contractual.
În contrast, tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni – cel care ar trebui să lege Iașul de viitorul pod peste Prut – nu are încă o licitație lansată.

O „idee” nouă: finanțare printr-un pachet comun România–Moldova

În lipsa unei finanțări clare și a deciziilor administrative ferme, a apărut o idee nouă în cercurile din Ministerul Transporturilor: includerea tronsonului Lețcani – Ungheni într-un pachet transfrontalier comun, împreună cu autostrada Ungheni – Chișinău – Odessa, aflată în stadiu incipient în Republica Moldova.
Potrivit unor informații vehiculate în mediul administrativ, această strategie ar permite autorităților române să caute surse comune de finanțare – inclusiv fonduri europene pentru mobilitate militară sau din Connecting Europe Facility. Însă, în lipsa unui calendar clar și a unei comunicări oficiale, ideea este privită în plan local drept o tentativă de amânare mascată.
Proiectul autostrăzii din Republica Moldova nu are încă finanțare pentru proiectare și se află într-un stadiu incipient. În 2024 a fost semnat un acord pentru studiile de fezabilitate cu Banca Europeană de Investiții, dar nu s-au înregistrat progrese vizibile. Costurile estimate sunt de peste 2,8 miliarde de euro pentru cei peste 300 km dintre Ungheni și Odessa.

Pe partea română, tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni (33 km) este format din trei secțiuni:
• Lețcani – Iași (17,7 km)
• Iași – Golăiești (12,7 km)
• Golăiești – pod Ungheni (2,77 km)
Deși documentațiile tehnice sunt în curs de finalizare, proiectul nu a fost introdus pe ordinea de zi a Consiliului de Administrație al CNIR, nici măcar la ultima ședință din 5 aprilie 2025, după cum a semnalat public Cătălin Urtoi, reprezentant al societății civile. În același timp, alte proiecte similare au fost avizate și pregătite pentru lansarea procedurilor de licitație.
Valoarea totală estimată a tronsonului depășește 25 miliarde de lei și presupune construirea a peste 110 poduri și pasaje (26 km) și 14 tuneluri (6,7 km) – un proiect complex și esențial pentru conectivitatea estică a României.

Risc: podul peste Prut să fie finalizat, dar fără conexiune

În lipsa acestui tronson, podul rutier de la Ungheni riscă să fie finalizat fără a avea o legătură directă cu rețeaua națională de autostrăzi, iar Spitalul Regional de Urgență din Iași ar putea funcționa ani de zile fără o conexiune rutieră rapidă.
Mai mult, Autostrada A8 ar deveni un proiect fragmentat, cu capete construite dar fără continuitate, lipsindu-i tocmai componenta strategică ce ar trebui să transforme Iașul într-un nod rutier între Uniunea Europeană și estul Europei.

Emiterea autorizației pentru podul de la Ungheni este o veste excelentă. Dar pentru ca această investiție să își atingă adevăratul potențial, este nevoie urgentă ca tronsonul Lețcani – Iași – Ungheni să fie deblocat administrativ și inclus în lista de priorități reale ale Ministerului Transporturilor.
Altfel, riscăm ca o lucrare cu valoare geopolitică și economică semnificativă să rămână o construcție izolată, lipsită de funcționalitate practică. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Scandal la ISU Iași: Pompierii trimiși în posturi de pază fără toaletă, apă sau echipamente? Ministerul de Interne a trimis un control FOTO

Ieșenii o duc bine: 18 Porsche înmatriculate deja în 2025. În oraș s-a deschis un service Porsche FOTO

Politicieni din Iași, atacați pe rețelele sociale. Val de propagandă rusească în campania electorală FOTO

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *