Semafoarele din Podu Iloaiei au reușit să scoată din minți chiar și autoritățile. Potrivit unor informații din interiorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), conducerea Direcției Rutiere din cadrul Poliției Române i-ar fi solicitat ca semafoarele de la Podu Iloaiei să fie puse pe poziția intermitent. Cu alte cuvinte, acestea au fost puse degeaba iar banii cheltuiți inutil. De altfel, șoferii sunt în pragul unei revolte. Ei vor să facă o petiție pentru a închide semafoarele abia montate.
În vara anului trecut o asociație civică a venit cu ideea unui studiu pentru a găsi o soluție la ambuteiajul de la Podu Iloaiei. Aceasta a propus amplasarea a trei semafoare în interiorul orașului Podu Iloaiei iar ideea a fost sprijinită puternic și de către prefectul de atunci, Bogdan Cojocaru – șeful PSD Iași. Acesta chiar a participat la o întrunire cu reprezentanții asociației „Hai că se poate” și au arătat rezultatele unui studiu prin care semafoarele ar fi redus timpii de tranzit al orașului Podu Iloaiei. Prin urmare, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași condusă de către un Ovidiu Laicu – șef afiliat PSD, ar fi cheltuit o sumă uriașă pentru semafoarele din cele trei intersecții din Podu Iloaiei. Ar fi vorba despre suma de 600.000 de lei, bani din bugetul statului. „Testarea sistemului provizoriu de semaforizare a fost efectuată în vara lui 2023, timp de trei zile 14, 16 și 17 iulie 2023 și a vizat principalele intersecții din oraș: Str. Petru Rareș și cu Str. Cuza Vodă și Str. Traian, în zona Primăriei. În proiect a fost inclusă și semaforizarea intersecției cu DJ 281, spre Erbiceni”, se arată într-o informare a DRDP. „La teste, din punct de vedere tehnic, s-a remarcat o reducere cu aproximativ 60% a timpilor de așteptare (de la 40-50 de minute la aprox. 15 minute) în după-amiaza zilelor de vineri și de duminică și cu 46% în dimineața zilei de luni, când în localitate este organizat târgul săptămânal, cu timpi de semaforizare de 90 – 120 sec. pentru autovehicule și de 20-40 sec. pentru pietoni. Semaforizarea acestor intersecții reprezintă o soluție intermediară pe termen scurt pentru reducerea timpilor de traversare a localității Podu Iloaiei, având în vedere ambuteiajele create. Aceasta este premergătoare celorlalte soluții pe termen mediu și lung avute în vedere de DRDP Iași, respectiv construirea unei variante ocolitoare, construirea de pasaje pietonale sau Autostrada A8, Ungheni – Tg. Neamț”, era de părere DRDP Iași.
Însă, la fiecare început și sfârșit de weekend, traficul a devenit un calvar după ce semafoarele au fost puse în funcțiune. Pe rețelele de socializare, șoferii s-au plâns că, de la Budăi până la calea ferată aflată la ieșirea din Podu Iloaiei au stat în trafic o oră și 45 de minute. De altfel, șoferii vor să facă o petiție pentru a închide semafoarele abia montate în Podu Iloaiei. „O oră? Ai stat puțin. Eu am stat o oră și 45 minute, cu bebeluș de 5 luni în mașină, veneam de la un control medical de la Iași spre Neamț”, a comentat un șofer. „Și eu am stat o oră duminica trecută!! Haideți să facem ceva..nu se poate! Efectiv cine a gândit semafoarele pentru a fluidiza traficul e un mare *mbecil. Putem face vreo sesizare la primărie?”, se întreba un altul. „O oră am stat și eu de la întrare în Podu până la ieșire, semafoare puse degeaba mai mult încurcă”, a comentat un altul.”Dacă nu erau semafoare, de ce nu sunt semafoare, dacă sunt semafoare, de ce sunt semafoare, nu este bine, oricum ai încerca”, a concluzionat un bărbat. „Trebuie să facem ceva. nu se poate așa ceva, efectiv. Eu sincer nu mă grăbeam dar alții cu siguranță o făceau. Știți unde putem depune plângeri??”, se întreba o doamnă. „Trebuie protest masiv, ori îmbunătățesc situația, ori să le scoată!”, a sărit revoltat un alt conducător auto.
De cealaltă parte, un reprezentant al asociației „Hai că se poate” a mers la
Podu Iloaiei unde, spre hazul șoferilor, a început să dirijeze traficul, ca un polițist. El arată cu degetul spre șoferii carea circulă cu viteză prea mică prin oraș. „Din păcate, se pare ca în continuare duminica, pe drumul de întoarcere spre Iasi, compatrioții noștri aflati la volan nu utilizează facilitatea oferită de semafoare și faptul că se oprește circulația de pe alte străzi -azi chiar drastic pentru Erbiceni, chiar dacă dintr-o oră, timp de 54 de minute semaforul a arătat verde pentru drumul european și doar 6 minute pentru Erbiceni. S-au realizat câteva filmari pentru a se arăta de ce timpii de duminica sunt extrem de mari pentru a traversa Podu Iloaiei, spre deosebire de luni unde s-a traversat constant în 6 minute dinspre Budai. De remarcat că ultimul semafor înainte de calea ferată a funcționat astfel: 140 de secunde verde pentru mașinile care merg spre Iași urmate de 14 secunde roșu ca să iasă și cei dinspre Erbiceni apoi iar 140 de secunde verde pentru drumul european. Se poate observa cum comportamentul compatrioților aflați la volan nu valorifică unda verde. Se poate vedea în cele 2 filmari ca semaforul din față este verde, mult verde iar viteza de deplasare a vehiculelor este extrem de mică, sub 10 km/h în condițiile în care trebuia să fie un minim de 35-45 km/h și cozile ar fi dispărut. Degeaba se face orice dacă noi nu înțelegem să folosim facilitatea ci alegem să mergem încet, ca la paradă. Și 3 benzi pe sens dacă ar fi și am merge cu 5 km pe oră, tot am sta 30 minute sa traversăm orașul. Din păcate acum depinde doar de participanții la trafic ca timpul necesar traversării să se scurteze. Fără semafoare, circulația ar fi fost mai des întreruptă ca să se iasă sau să se intre dinspre Erbiceni sau Madârjac. Ori fiecare întrerupere creste timpii necesari traversării”, a scris într-o postare publică pe Facebook, Irinel Bucur, activist civic pentru infrastructură în cadrul asociației „Hai că se poate”. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Aveți treabă la poliția rutieră Iași? Veniți pe jos, noul sediu nu are parcare FOTO/VIDEO
Iată ce parlamentari de Iași vom avea pentru următorii patru ani