Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru dezvoltarea unui ansamblu rezidențial de aproximativ 3.000 de apartamente pe o suprafață de 13 hectare, situat pe strada Trei Fântâni, va fi supus iar votului Consiliului Local Iași, în luna martie. Aceasta ar fi a patra încercare a italienilor de la ITALIMOB COSTRUZIONI IASI SRL pentru a obține aprobarea pentru proiect.
Lipsa infrastructurii, un obstacol major
Unul dintre cele mai mari impedimente ale proiectului este infrastructura rutieră deficitară din zonă. Strada Trei Fântâni nu beneficiază de niciun plan de modernizare, nici din partea Primăriei, nici a Ministerului Transporturilor. Astfel, se preconizează că cel puțin 3.000 de autoturisme vor încerca să circule zilnic într-o zonă cu puține alternative de trafic.
În prezent, în perioadele de vârf, mai ales când școlile sunt deschise, coloanele auto de pe Trei Fântâni, la intersecția cu Șoseaua Bucium, se întind pe câteva sute de metri, iar timpul necesar pentru traversare ajunge la 45-60 de minute.
Soluții teoretice, dar fără garanții
O posibilă soluție pentru fluidizarea traficului ar fi realizarea unei legături peste calea ferată, care să conecteze Trei Fântâni de Calea Chișinăului. Însă, acest proiect nu intră în responsabilitatea investitorului, ci a Primăriei. Mai mult, administrația locală întâmpină deja dificultăți în obținerea avizului de la CFR pentru prima trecere la nivel cu calea ferată, situată lângă Podul Socola.
Indiferent dacă această legătură se va realiza sau nu, dezvoltarea unui cartier de asemenea dimensiuni fără alternative de transport public viabile va duce inevitabil la blocaje majore.
Problema unui PUG expirat și lipsa unei viziuni pe termen lung
Situația actuală este considerată revoltătoare, fiind generată în principal de un Plan Urbanistic General (PUG) expirat și contestabil. Fără o strategie clară de dezvoltare urbană care să țină cont de infrastructură și mobilitate, astfel de proiecte riscă să accentueze haosul rutier din oraș.
În acest context, consilierul local Iulian Hușanu susține necesitatea unor dezvoltări urbanistice corelate cu transportul public. El propune ca noile ansambluri rezidențiale să fie amplasate de-a lungul căilor de transport în comun, astfel încât fiecare familie să aibă acces la o stație aflată la maximum 300 de metri distanță. De asemenea, el subliniază importanța lărgirii arterelor adiacente la minimum două benzi pe sens, pentru a preveni blocajele viitoare.
Decizia din această luna din Consiliul Local va fi crucială pentru viitorul acestui proiect și pentru impactul său asupra traficului din zonă. (Anton Farcaș)
CITITI ȘI
Controversa contractului de cărbune din 2022. Va falimenta Iașul în urma litigiului cu Vitol SA?
Minune la Consiliul Județean Iași. Aleșii au votat ieri pentru mai puțină birocrație
CNI anulează licitația pentru Sala Polivalentă din Iași. Graficul de execuție, principalul obstacol