Tenorul Andrei Fermeșanu a fost eliminat din cursa pentru ocuparea funcției de director, în cadrul concursului organizat de Ministerul Culturii. Decizia a stârnit reacții din partea unor angajați ai instituției. Unii vorbesc despre o „execuție cusută cu ață albă” iar alții despre tratamente preferențiale acordate altor candidați. Întrebați de către jurnaliștii Xpress despre nivelul competiției, mai mulți angajați și foști angajați ai Operei au avut opinii foarte critice la adresa candidaților înscriși.
Patru ani de mandat și rezultate vizibile
Surse din cadrul Operei amintesc că ultimii ani au adus progrese: spectacole cu săli pline, premiere noi, promovarea tinerilor artiști și venituri proprii record. „Fermeșanu n-a preluat mandatul în condiții normale, a găsit instituția măcinată de scandaluri și conflicte, dar a reușit să readucă publicul în sală și să ridice calitatea repertoriului”, afirmă o sursă consultată de Ziarul Xpress, care s-a declarat în favoarea actualului manager.
Tenor de carieră, absolvent al trei facultăți (muzicologie, teologie și canto), doctorand la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” și fost director artistic al Operei, Fermeșanu a condus instituția din 2021.
Eliminat pentru „diacritice și formatare”
Contestatarii deciziei atrag atenția că motivele pentru care Fermeșanu a fost eliminat din concurs țin de detalii tehnice, nu de conținutul proiectului managerial. „Două diacritice lipsă și o decalare a textului au fost considerate argumente fatale. Mai grav, rezultatul a fost comunicat printr-un document nesemnat, asumat doar de ‘Secretariatul Comisiei de concurs’. Unde s-a mai văzut o astfel de procedură?”, susține altcineva.
Reacțiile critice din interiorul instituției se concentrează asupra competitorilor validați. Unul ar fi beneficiat de posibilitatea de a-și modifica dosarul de mai multe ori, până când acesta a fost conform cerințelor. „Dacă Fermeșanu a fost respins din prima pentru chestiuni minore, de ce alți candidați au avut dreptul la corecturi succesive? Este o întrebare de legalitate și de echitate”, ne-a precizat o sursă bine documentată.
În cazul altui candidat, fost în funcție de conducere în mandatul Beatricei Rancea, criticii pun sub semnul întrebării nivelul artistic și motivele pentru care și-a anunțat candidatura abia în ultima clipă. De asemenea, surse interne vehiculează acuzații grave privind conflicte anterioare și susținerea din partea unor persoane controversate din lumea culturală. Aceste afirmații nu au putut fi verificate independent și trebuie tratate ca opinii ale contestatarilor.
Contestație și posibile acțiuni în instanță
Surse consultate susțin că în spatele tensiunilor s-ar afla controlul asupra fondurilor pentru viitorul sediu al Operei din Iași, estimat la peste 80 de milioane de euro. „Se dorește un manager docil, recunoscător politic, pentru a putea gestiona fără opoziție această sumă uriașă”, afirmă unul dintre angajați.
Andrei Fermeșanu ar fi depus o contestație prin intermediul unei case de avocatură și ia în calcul acționarea în instanță a Ministerului Culturii. „E păcat ca ceva care funcționa atât de bine să fie curmat cu brutalitate. Publicul nu are nicio vină, iar riscul este ca Opera să reintre într-un ciclu al scandalurilor”, a adăugat aceeași sursă internă. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Iată vila noului prefect al Iașului. Casă albă cu etaj, gard imens și două BMW-uri în curte