La Iași, proiectele mari nu mai aprind entuziasm, ci sarcasm. Asta au dovedit-o, din plin, comentariile ieșenilor după ce Primăria Municipiului Iași a anunțat, marți, 15 iulie 2025, că a avut loc o întâlnire de lucru cu proiectanții trenului metropolitan – una dintre ambițioasele inițiative de mobilitate urbană prezentate de administrația Mihai Chirica.
Doar că, în loc de aplauze sau curiozitate, postarea oficială a fost inundată de mesaje ironice, amare și neîncrezătoare.
„Ieșește studiul frumos și fezabil. Îl îngroapă domnul Mihai Chirica într-un sertar plin de praf, precum și celelalte zeci de machete”, a comentat un ieșean.
„Mă speriasem că se apucă de centura orașului și pasarela Bucium. Ptii, drace! Doar n-o fi prost să facă cu adevărat ceva… Doar fente de proiecte. Și panseluțe!”
În paralel, discursul oficial al Primăriei anunță că trenul metropolitan va deveni realitate în următorii ani, după ce firma TPF Inginerie, cu acționariat belgian, va realiza studiul de fezabilitate pentru o rețea de aproximativ 55 kilometri de cale ferată reabilitată. Valoarea contractului se ridică la 8 milioane de lei, iar termenul-limită de livrare este sfârșitul anului 2025.
Proiectul propune trei rute: Podu Iloaiei – Nicolina, Nicolina – Ungheni și Nicolina – Picioru Lupului, cu stații precum Dumești, Delphi, Antibiotice, Cristești, Ciurea sau Bârnova. Studiul va include și pasaje rutiere noi (Dacia–Canta și Iași–Tomești), precum și infrastructură conexă: parcări park & ride, treceri modernizate și achiziții de trenuri.
Dar în ochii cetățenilor, toate acestea rămân, deocamdată, o altă machetă frumoasă.
„Numai promisiuni, fapte zero. Pasajul din Podu Roș promis acum zece ani? Cred că l-a luat Bahluiul la vale”, a scris un alt utilizator.
„Trenurile sunt mari consumatoare de energie. Prețul biletelor va fi pe măsură. Cetățenii nu vor folosi acest transport din cauza costurilor mari la bilete și abonamente. Deci bani aruncați aiurea pe o idee fără rezultat benefic.”
În comentarii apare și avertismentul unei suprapunerii politice pe proiect:
„Vedeți că pe Iași – Ungheni are proiect și Costel Alexe! Să nu vă împiedicați unul de altul…”
Pe fundalul acestor reacții se profilează o realitate clară: după ani de studii, machete, simulări 3D și promisiuni pe hârtie, ieșenii nu mai au răbdare pentru proiecte cu orizont îndepărtat, în special când infrastructura rutieră de bază – centura, pasarelele, podurile – continuă să lipsească sau să se degradeze.
Primarul Mihai Chirica a afirmat în cadrul întâlnirii că:
„Trenul metropolitan nu va substitui actualele modalități de transport, ci le va completa. Este un proiect major și sper că, împreună cu partenerii din Zona Metropolitană, Consiliul Județean, CFR și Guvern, vom reuși să îl realizăm.”
Însă în spațiul public, speranța a fost înlocuită cu suspiciunea, iar încrederea – cu ironie. Până la apariția primului șantier, trenul metropolitan rămâne, în ochii multora, doar un alt „proiect de panseluță”.(Paul Mirea)
CITIȚI ȘI
La mulți ani cu salariu mare I Directorul CTP Iași, 29 de ani de „dedicare” în transportul public
Consilierii locali ieșeni zboară deasupra politicii I Consilier PSD în avionul unui coleg AUR