Tronsonul A8 Lețcani – Ungheni, blocat sub pretextul unei conexiuni care va lega Iașul de Chișinău și Odessa??

Xpress
6 Min Read

O idee nouă se ”conturează” în Ministerul Transporturilor ca să justifice amânarea scoaterii la licitație a tronsonului Lețcani – Iași – Ungheni. Guvernul se gândește să „lipească financiar” acest segment de o altă autostradă, Ungheni – Chișinău – Odessa. Însă, aceasta este „în chinurile facerii” de ani de zile în Republica Moldova, care, la rândul ei, nu are banii necesari nici măcar pentru proiectare.

Guvernul României analizează, potrivit unor informații vehiculate în cercuri administrative, posibilitatea de a include finanțarea tronsonului Lețcani – Iași – Ungheni din Autostrada A8 într-un pachet comun de infrastructură transfrontalieră, alături de proiectul autostrăzii care urmează să fie construită pe teritoriul Republicii Moldova și care ar continua spre Odessa, în Ucraina. Discuțiile ar avea loc la nivelul Ministerului Transporturilor, însă până în prezent nu a fost emisă nicio comunicare oficială în acest sens. În lipsa unui calendar clar și a unor decizii ferme, această strategie este percepută în mediul local ca o posibilă modalitate de amânare a implementării proiectului din județul Iași.
Întârzierile în demararea licitațiilor pentru proiectarea și execuția tronsoanelor Autostrăzii A8 din județul Iași, în special a segmentului Lețcani – Iași – Ungheni, continuă să provoace îngrijorare în rândul opiniei publice locale. Deși tronsonul este esențial pentru conectarea regiunii cu Republica Moldova și, mai departe, cu estul Europei, documentațiile aferente nu au fost încă supuse aprobării de către Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).
Potrivit activistului Cătălin Urtoi, care a făcut publice informații recente pe rețelele sociale, proiectul aferent acestui tronson nu a fost introdus nici la ultima ședință a Consiliului de Administrație al CNIR din 5 aprilie 2025. Acesta a semnalat că, deși alte proiecte au fost avizate, inclusiv pentru lansarea achiziției publice a supervizorilor, documentația privind Lețcani – Iași – Ungheni continuă să lipsească.

Tronsonul Lețcani – Iași (17,7 km), Iași – Golăiești (12,7 km) și Golăiești – Pod Ungheni (2,77 km) face parte din secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni a Autostrăzii A8, cu o lungime totală de 89 km și o valoare estimată de peste 25 miliarde lei. În ansamblu, sunt prevăzute peste 110 poduri și pasaje (26 km) și 14 tuneluri (6,7 km). În timp ce licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului Târgu Frumos – Lețcani a fost deja publicată în SEAP, cu termen de depunere a ofertelor 24 martie 2025, restul segmentelor ieșene până la Ungheni rămân în ”așteptare”.

În Republica Moldova, proiectul autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odessa este inclus în Planul Reconstrucției Infrastructurii 5+1 și este considerat unul dintre cele mai ambițioase proiecte rutiere din regiune. În ianuarie 2024, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a semnat un acord de cooperare cu Banca Europeană de Investiții pentru finanțarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate. Ulterior, nu au mai fost comunicate progrese.
Conform site-ului Mold-street, costul estimat pentru execuție era, la momentul evaluărilor, de circa un miliard de euro pentru tronsonul Ungheni – Chișinău (110 km) și 1,8 miliarde de euro pentru Chișinău – Odessa (190 km), din care 145 km pe teritoriul Republicii Moldova. Studiile de fezabilitate aferente urmau să coste în total circa 32 de milioane de euro.
Traseul propus ar începe de la Ungheni, din zona podului rutier peste Prut, urmând ruta drumului european E58 prin Pârlița și Cornești, apoi prin Valea Culii spre drumul M5. Accesul spre Chișinău s-ar face pe lângă Cricova, iar din capitala Moldovei ar exista două variante de conectare cu Odessa: una prin regiunea transnistreană, alta pe ruta Căușeni – Ștefan Vodă – Palanca.
Proiectul autostrăzii Unirii a fost lansat în România în 2014, cu propunerea de prelungire a sa spre Republica Moldova și Ucraina. În 2015, autoritățile române au realizat un prim studiu de fezabilitate privind interconectarea autostrăzii cu DN Chișinău – Ungheni – frontiera cu România. Modificări succesive ale traseului, propuse inclusiv de Guvernul Filip în 2016, au condus la redefinirea punctului de trecere a frontierei, fiind stabilit ca podul de frontieră să fie amplasat în amonte de orașul Ungheni.

La acest moment, pe partea română, tronsoanele din județul Iași rămân în faza de documentație, fără o dată certă pentru lansarea licitației, în timp ce în Republica Moldova se află în etapa incipientă a planificării strategice. Proiectul integrat al autostrăzii A8 cu extindere către Chișinău și Odessa este în continuare unul cu mize geopolitice și economice majore, dar a cărui implementare rămâne, deocamdată, incertă. (Anton Farcaș)

CITIȚI ȘI

Scandal la ISU Iași: Pompierii trimiși în posturi de pază fără toaletă, apă sau echipamente? Ministerul de Interne a trimis un control FOTO

Este oficial: tronsonul Lețcani – Ungheni din A8, blocat de lipsă de fonduri și birocrație

În fostul sediu Ziarul de Iași s-a mutat partidul AUR FOTO

Cătălin Ivan revine în joc? Primarul din Ciohorăni, exclus din PSD după ce s-a alăturat proiectului lui Victor Ponta

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *