Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene prin ministrul Dragoș Pîslaru a anunțat că a sesizat Parchetul European, după ce Corpul de Control a descoperit diferențe mari de preț între microbuze identice cumpărate de consiliile județene. Prețurile au variat între 99.000 euro și 263.000 euro pentru același model de vehicul, cu 16+1 locuri, fără modificări tehnice care să explice diferențele.
„Am decis să sesizez Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi. De asemenea, voi dispune transmiterea către Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței a rezultatelor verificării realizate de Corpul de Control al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene”, a declarat Dragoș Pîslaru. El spune că analiza a arătat că proiectul european a fost aplicat neuniform, fiecare consiliu județean definindu-și propriile cerințe și valori estimate. Ministrul afirmă că lipsa coordonării a generat „diferențe semnificative de preț între microbuze similare” și constată situații în care „nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferențele majore de cost”.
Pîslaru precizează că achizițiile descentralizate, 74 în total la nivelul a 40 de județe, au permis apariția unor valori neobișnuite. „Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel)”, a spus ministrul. Acesta vorbește și despre riscul producerii unui prejudiciu bugetar, pentru că „ofertele de preț nu sunt fundamentate”. Oficialul transmite că instituțiile abilitate trebuie să stabilească dacă există erori administrative sau practici care au afectat buna gestionare a fondurilor europene.
Scandalul a izbucnit în august, când presa din Iași a semnalat prețuri mari pentru microbuzele cumpărate de Consiliul Județean Iași. Achiziția a făcut obiectul unor dezbateri aprinse între jurnaliști, politicieni și reprezentanții administrației județene. Președintele CJ Iași, Costel Alexe, a explicat atunci că ghidul pentru achiziție a fost elaborat de Ministerul Educației și că procedura locală a respectat regulile. „Ghidul a fost făcut de către Ministerul Educației, el a avut viziunea în acest caz”, a declarat Alexe. El spune că la Iași au existat patru ofertanți și că atribuirea s-a făcut fără contestații. Alexe consideră că ar trebui permisă și achiziția de microbuze diesel, deoarece în județ circulă vehicule școlare care au depășit un milion de kilometri.
Tot în vară, și vicepreședintele CJ Iași, Marius Dangă, a intervenit public cu explicații despre licitație și despre modul de formare a prețurilor. „În subiectul microbuzelor electrice școlare, toată tevatura s-a pornit de la afirmația făcută de către un jurnalist că ele ar fi trebuit să coste 100.000 euro. Prețul a fost comparat apoi cu cel la care s-au atribuit licitațiile CJ-urilor și s-au tras concluzii: tun, jaf și altele din acest spectru”, a spus atunci Dangă. El afirmă că piața microbuzelor electrice pentru transport persoane este diferită de cea a vehiculelor pentru transport marfă și că cererea ridicată a dus la costuri mari. „Nu am găsit încă achiziția cu un microbuz electric de peste 16+1 locuri la prețul indicat de jurnaliști”, a precizat acesta.
Investigația jurnalistică a primit însă critici din partea redactorului-șef Reporteris, Gabriel Gachi. „Cercetarea făcută, pe care am analizat-o, este total neserioasă. Suspiciunea este că sunt variante de control pentru adevăratul ofertant. Ați sunat la importatori și nu la firme de carosare, specializate, cu omologări”, a scris Gachi într-un comentariu adresat administrației județene. El a contestat explicațiile oferite de CJ Iași și a considerat că diferențele de preț nu erau justificate.
Schimbul de replici a continuat, iar Dangă a răspuns: „Cercetarea aia neserioasă, cum spui, a fost validată de piață. Cum naiba am fost neserioși 40 de CJ-uri? Era vorba de o piață incipientă”. Alte comentarii au ridicat întrebări despre lipsa clarificărilor privind prețurile ofertate, participarea firmelor și transparența procedurii. Unul dintre participanți a transmis că „trebuia cerută clarificare cu detalierea prețului: cât a fost costul de producție, cât e profitul. Și dacă nu se justifica prețul, se relua licitația”.
O altă reacție a venit pe tema diferențelor mari apărute în toată țara. „Este cel mai mare tun dat de PNL în istoria României. Un microbuz electric cu 18 locuri se poate cumpăra cu maximum 65.000 de euro”, a comentat un utilizator. Consilierul local liberal Eduard Boz i-a răspuns: „Dacă aveți dvs. la 65.000, vă cumpăr eu 10 bucăți. Ba chiar vă ofer 70.000 ca să aveți și profit”.
Datele analizate arată că Iașul a plătit printre cele mai mari prețuri la nivel național. Consiliul Județean a cumpărat 26 de microbuze cu 202.800 euro fără TVA pentru fiecare, în total 5,27 milioane euro. Brașovul a achiziționat același model cu circa 150.000 euro per unitate. La acest preț, Iașul ar fi putut cumpăra 35 de vehicule, cu 9 mai multe decât cele livrate. Conform Ghidului solicitantului din 2023, Comisia Europeană estima un cost mediu de 78.125 euro, suficient pentru achiziția a 80 de microbuze din bugetul alocat unui județ.
Furnizorul care a câștigat peste jumătate din contractele la nivel național este firma Aveuro Internațional din Prahova, controlată de Vlad Papuc, fiul unei lideri PNL locale. Compania a câștigat peste 35 de achiziții în valoare totală de aproximativ 135 milioane euro.
Sesizarea făcută de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene deschide o nouă etapă în acest scandal. Instituțiile europene și naționale vor verifica dacă diferențele mari de preț, procedurile diferite și selecțiile firmelor au respectat regulile privind utilizarea fondurilor publice. Ministrul Dragoș Pîslaru spune că administrația trebuie să devină mai riguroasă. „Banii europeni sunt bani publici, iar de folosirea lor corectă și transparentă depinde modernizarea României. Când vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijență, improvizație sau lipsă de rigoare și nu voi tolera niciodată asemenea situații”, a completat ministrul. (Doru Mihuleac)
CITIȚI ȘI
