🛣️Stadiu Autostrada Unirii-A8!
Sectorul ieșean, încă în etapa de proiectare, se îndepărtează de finanțarea din Programul Transporturi iar sectorul montan al Autostrăzii Unirii avansează parțial pe …flancul estic!
Situația detaliată pe secțiuni:
▶️1. Secțiunea 1: Tg. Mureș (conexiune A3 cu A8) – Miercurea Nirajului
Lungime: 24,4 km
Fază Proiect: Licitație Proiectare+Execuție lansată
Sursă de finanțare execuție lucrări: PNRR
Lansare licitație Proiectare+Execuție: 12.2022
Termen final de execuție lucrări: 30.06.2026
Stadiu proiect: Procedură Licitație reluată. Decizie CAB București – NUROL câștigător. 27.02.2024-termen reevaluare oferte.
Observație: Risc de ratare finanțare PNRR.
Valoare investiție: 2,46 mild lei
▶️2. Secțiunea 2: Miercurea Nirajului-Leghin(Vânători Neamț)
Lungime: 159 km
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate finalizat
Sursă de finanțare execuție lucrări: PT 2021-2027+BS
Estimare lansare licitație Proiectare+Execuție: Trimestrul I/II 2024
Termen estimat de finalizare lucrări:2030-2032
Stadiu proiect: HG Indicatori Tehnico-Economici aprobați în 11.2023.
Observație: Finanțare incertă pentru toată secțiunea.
Licitație de Proiectare și Execuție nelansată.
Valoare investiție: 37,48 mild lei (inclusiv TVA)
▶️3. Secțiunea 3: Leghin (Vânători-Neamț) – Tg. Neamț (Moțca) Lungime: 29,9 km
Fază Proiect: Contract de Proiectare+Execuție semnat.
Sursă de finanțare execuție lucrări: PNRR
Termen final de execuție lucrări: 30.06.2026
Lansare licitație Proiectare+Execuție:12.2022
Stadiu proiect: Contract semnat 10.2023.
Ordin de Începere Lucrări de Proiectare: 01.02.2024
Observație: Nu avem Autorizație de Construire
(Proiectare întârziată-4 luni)
Valoare investiție: 1,57 mild lei
▶️4. Ungheni-Iași-Tg. Neamț
Lungime: 93,27 km
Fază Proiect: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic în lucru.
Sursă de finanțare execuție lucrări: PT 2021-2027+BS
Termen final contract de Proiectare: 03.2025
Estimare lansare licitație Execuție:Trim. II 2025
Termen estimat de finalizare lucrări: 2028/2029
Stadiu proiect: Studiu de Fezabilitate întârziat cu 21 de luni. Procedură de mediu decalată.
Observație: Nu avem Autorizație de Construire. Nu avem Acord de Mediu. Sursă de finanțare execuție lucrări îndepărtată.
Valoare investiție: 17,2 mld lei
▶️5. Pod Ungheni
Lungime: 1,1 km
Fază Proiect: Licitație Proiectare+Execuție lansată.
Sursă de finanțare execuție lucrări: CEF
Estimare finalizare licitație Proiectare+Execuție:Trim. I/II 2024
Termen estimat de finalizare lucrări: 2026/2027
Stadiu proiect: Oferte depuse.
Observație:4 luni întârziere în etapa de licitație.
Valoare investiție: 0,156 mild lei
În concluzie, autostrada Unirii la debutul anului 2024 este caracterizată de:
➡️a) întârzieri în etapa embrionară de licitație (podul de la Ungheni înregistrează 4 luni de întârziere)
➡️b) întârzieri în etapa de proiectare (secțiunea Ungheni-Iași-Tg. Neamț consemnează 21 de luni de întârziere, secțiunea 3 montană Leghin-Moțca înregistrează 4 luni de la semnare contract)
➡️c) întârzieri înainte de procedura de licitație (secțiunea montană Miercurea Nirajului-Leghin nu a fost lansată încă deși există HG de indicatori din noiembrie 2023)
➡️d) contestații în etapa de licitație (secțiunea Miercurea Nirajului-Tg. Mureș riscă să rateze finanțarea din PNRR)
🛣️❗Singura veste bună este că anul acesta, pe actualele date ale problemei, este certă execuția secțiunii de 29,9 km de la Moțca-Leghin, care va constitui pe lângă debutul ‘atacării’ zonei montane și eliberarea municipiului Tg. Neamț de traficul greu/de tranzit pe direcția Moldova-Transilvania.
Sursa: Adrian Covăsnianu