Deschiderea Mall Moldova a adus trafic infernal pe străduțele înguste din localitatea Valea Lupului. Pentru că nu au trotuare, localnicii au devenit victime colaterale ale blocajelor de pe drumul european deoarece nu mai au loc de mașinile care încearcă să ocolească blocajul spre mall, folosind aleile paralele cu drumul național.
VIDEO: Majoritatea șoferilor aflați în coloană ies din Iași și merg la Mall Moldova
De ieri, dacă doriți să ieșiți din municipiul Iași, coada pentru a tranzita Valea Lupului s-a mutat la poșta Păcurari. Deși traficul s-a aglomerat mai ales pe drumul european DN28, o problemă este resimțită în comuna Valea Lupului, unde tot mai mulți șoferi aleg străzi secundare pentru a ocoli blocajul. La rândul lor, locuitorii din Valea Lupului reclamă faptul că, din cauza lipsei trotuarelor și a dimensiunii reduse a străzilor, au ajuns să fie nevoiți să circule printre mașini, punându-și zilnic siguranța în pericol.
Alei devenite drumuri alternative pentru a ocoli traficul
În ultimele zile, șoferii care se deplasează spre Mall Moldova evită ambuteiajele de pe axa Păcurari – ERA Park folosind străduțele înguste din Valea Lupului. Printre cele mai tranzitate se numără străzile Soarelui, Victoriei și 1 Decembrie, inițial gândite doar pentru trafic local. Aceste rute sunt folosite acum ca ocolitoare, în lipsa unor variante oficiale de deviere a circulației.
Problema majoră semnalată de localnici este că aceste străzi nu dispun de trotuare, iar circulația pietonală se desfășoară direct pe carosabil. „Trotuare nu există… O să fie frumos!”, a scris ironic un rezident într-o postare publică, făcând referire la fluxul constant de vehicule care a devenit realitate de la inaugurarea mallului.
Trafic intens încă de la primele ore ale dimineții
Joi, în ziua deschiderii centrului comercial, traficul pe direcția Iași – Valea Lupului a fost extrem de aglomerat. La ora 10:45, coloana de mașini ajunsese până în zona Poșta Păcurari. În sensul giratoriu de la capăt Păcurari, agenți ai Poliției Locale dirijau circulația pentru a fluidiza accesul spre zona Mall Moldova, în timp ce mai multe camioane întâmpinau dificultăți la traversarea pasajului rutier.
Chiar dacă în zona imediată a mallului traficul nu părea blocat complet, banda de acces către complexul comercial era supraîncărcată. Pe sensul opus, coloanele se întindeau până în zona Antibiotice, semnalând o problemă sistemică a mobilității rutiere în zona de vest a Iașului.
Lipsa de infrastructură pietonală, o problemă veche ignorată
Valea Lupului este una dintre cele mai dinamice comune din zona metropolitană Iași, cu o creștere semnificativă a populației în ultimul deceniu. Cu toate acestea, dezvoltarea imobiliară nu a fost însoțită de investiții corespunzătoare în infrastructura rutieră și pietonală.
Străzile secundare, deși asfaltate, nu au trotuare, semnalizare sau marcaje pietonale, ceea ce le face periculoase în condiții de trafic intens. Copii, părinți și vârstnici sunt nevoiți să se deplaseze pe marginea carosabilului, la câțiva centimetri de mașini care circulă în flux continuu.
Reconfigurări fără efecte reale pentru comunitate
Înainte de deschiderea mallului, autoritățile locale și investitorul Prime Kapital au efectuat o serie de modificări pe drumul european DN28: relocarea parapetului New Jersey, amenajarea unei benzi de întoarcere spre Iași și instalarea unei intersecții semaforizate în zona fostului post de poliție.
Cu toate acestea, aceste intervenții nu au avut un efect semnificativ asupra traficului de tranzit și nu au oferit nicio protecție comunităților adiacente. Practic, traficul se mută acum în interiorul localităților precum Valea Lupului, în lipsa unor pasaje rutiere, centuri ocolitoare sau rețele de transport public interconectat.
Mall Moldova: investiție de amploare, dar fără suport urban adecvat
Mall Moldova are o suprafață închiriabilă de 125.000 de metri pătrați și este proiectat să atragă peste 10 milioane de vizitatori anual, potrivit dezvoltatorului. Dintre aceștia, cel puțin 7.000 sunt așteptați zilnic cu mașina personală. Fără o infrastructură care să preia acest volum de trafic în mod organizat, presiunea este transferată pe zonele rezidențiale din apropiere.
Specialiștii în mobilitate urbană atrag atenția că o asemenea investiție necesită, în mod ideal, conexiuni cu transportul public, pasaje pietonale, drumuri colectoare și reglementări clare privind accesul auto. În lipsa acestora, efectele se răsfrâng asupra comunităților, care nu au fost consultate sau pregătite pentru un asemenea impact. (Vlad Mirea)
CITIȚI ȘI
Piața imobiliară din Iași, în 2025: scădere abruptă a tranzacțiilor, dar semne timide de revenire